Jak Cię widzą tak Cię piszą... Kilka słów o biznesowym dresscodzie
27.03.2024

Jak Cię widzą tak Cię piszą... Kilka słów o biznesowym dress code

Do dziś pamiętam jedną z moich rozmów kwalifikacyjnych. Aplikowałam wtedy na stanowisko kierownika sklepu jednej o ogólnopolskich firm meblarskich. Gdybyście zapytali mnie o to jak przebiegła ta rozmowa, jakie tematy zostały poruszone, jakimi umiejętnościami musiałam się wykazać, nie umiałabym odpowiedzieć. Doskonale jednak pamiętam kierownika regionu, który prowadził tę rozmowę… Był ubrany w stare, niezbyt świeże jeansy oraz tzw. turecki sweter. Do tego przetłuszczone, niechlujnie obcięte włosy i voila – jego wizerunek od wielu lat pozostaje w mojej głowie J Na szczęście czasy się zmieniły, wrosła świadomość znaczenia ubioru i dopasowania go do okoliczności, a firmy zaczęły przykładać wagę do wyglądu swoich pracowników. Biznesowy dress code stał się standardem w wielu przedsiębiorstwach. 

Dress code to zbiór zasad dotyczących ubioru na konkretne okazje i okoliczności. Mówiąc prościej – to kodeks ubioru, dzięki któremu wiemy, jak się ubrać w określonym środowisku i w danej sytuacji. Wszyscy wiemy, że idąc na uroczystą galę do eleganckiej restauracji założymy inny strój niż na imieniny u cioci Krysi. Podobnie w sytuacjach zawodowych – inaczej ubierzemy się pracując na home office, a inaczej spotykając się ze strategicznym klientem firmy.  

Biznesowy dress code, choć różni się w zależności od charakteru spotkania, branży czy kultury firmy, opiera się na kilku uniwersalnych zasadach – elegancji, prostocie, schludności, minimalizmie oraz odpowiednim dopasowaniu ubioru do sylwetki.

Znawcy tematu wyróżniają 3 rodzaje biznesowego dress code: 

  • Business formal (attire) – formalny stój biznesowy, który charakteryzuje elegancja i klasyka. Dla mężczyzn jest to gładki garnitur, w ciemnych, stonowanych kolorach (granatowy, grafitowy, ciemnoszary). Jasna, gładka koszula (biała, kremowa, ecru), obowiązkowo z długim rękawem. Mankiet koszuli powinien wystawać spod marynarki. Do tego jednolity, ciemny krawat i czarne, garniturowe buty. Ważnym elementem są skarpetki – powinny być dopasowane kolorem albo do butów, albo do garnituru i odpowiednio długie (na tyle, aby siadając nie wyłoniła się spod spodni naga łydka). Dopełnieniem ubioru może być pasek, dobrany kolorystycznie do garnituru oraz poszetka. Dla kobiet jest to garsonka, czyli połączenie żakietu ze spódnicą lub spodniami, uszyte z tego samego materiału. Kolorystyka – podobnie jak u mężczyzn – ciemna, stonowana. Do tego jasna, nieprześwitująca koszula oraz ciemne, pełne buty na średnim obcasie. Bez względu na porę roku obowiązkowym elementem stroju są cieliste rajstopy lub pończochy. Dopełnieniem stylizacji mogą być stonowane dodatki – delikatna biżuteria, pasek czy apaszka. 
  • Business smart – strój biznesowy ze swobodniejszymi elementami, czyli odrobina luzu w formalnej stylizacji. Mężczyźni mogą założyć garnitur z subtelnym deseniem (prążki lub kratka), koszulę w delikatnych, pastelowych barwach lub krawat posiadający stonowany wzór. U kobiet dozwolona jest sukienka, zestawiona z żakietem lub eleganckim swetrem. Do garsonki można założyć bluzkę lub top zamiast koszuli. Również kolory mogą być bardziej zdecydowane – ciemna zieleń, bordo, błękit, jasne pastele nie będą faux pas w tej stylizacji. 
  • Business casual – najmniej formalna stylizacja biznesowa, wyróżniająca się schludnością i dopasowaniem do charakteru pracy. Mężczyźni mogą zamienić garnitur na sportowe marynarki, swetry, koszulki polo, jeansy a eleganckie buty na mokasyny, sztyblety, czy nawet obuwie sportowe. Krawat może spokojnie zostać w szafie. Kobiety mogą zestawiać ze sobą różne fasony i materiały, założyć ubrania w mocnych kolorach i luźniejszych fasonach, a także zrezygnować z butów na obcasie.     

Ważnym elementem biznesowego stroju są dodatki – biżuteria, szalik lub apaszka, torba na laptopa, torebka dla kobiet, aktówka dla mężczyzn. Powinny być dopasowane do stroju, schludne i dobrej jakości. Warto zadbać o te elementy biznesowego stroju, ponieważ nawet najlepszy outfit można zepsuć źle dobranym akcesorium. 

Bez względu na rodzaj biznesowego dress codu należy pamiętać, że powinien on być zawsze czysty, wyprasowany i nieznoszony. Nieświeże, stare i zdeformowane ubranie, czy też brudne, przetarte buty pogrążą każdą stylizację.    

Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.