Zostałem managerem – co teraz?
28.09.2022

Zostałem managerem – co teraz?

Pozwól, że na początku serdecznie ci pogratuluję! To nie lada osiągnięcie i kamień milowy twojej kariery zawodowej. Zapewne po drodze pokonałeś niejednego kandydata, a sam proces rekrutacji nie był ani łatwy, ani szybki. Mogło być też tak, że stanowisko „samo do ciebie przyszło”, czyli dostałeś propozycję awansu od swoich przełożonych. Bez względu na okoliczności, które doprowadziły do tego, że zostałeś managerem, stało się 🙂  Przed tobą zupełnie nowy rozdział w życiu, pełen dobrych i gorszych chwil, sukcesów i porażek, zadowolenia i frustracji, od ciebie w dużej mierze zależy, których będzie więcej. Warto więc przygotować się do nowej roli.

Zacznijmy od początku – czy wiesz, kim jest manager?

Rzut okiem do Internetu i już wiesz, że manager to osoba, która zarządza firmą lub jej częścią, a jego wachlarz zadań jest bardzo szeroki. Obejmuje planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie pracy firmy/zespołu, a więc zarządzanie ludźmi, wynikiem, kosztami, ryzykiem. Lista obowiązków managera jest tak długa, że poświęcono jej niejeden artykuł. Nie da się wszystkiego zrobić od razu – tu i teraz. To niemożliwe. Konieczne jest określenie priorytetów i ustalenie planu działania. Od czego powinieneś zacząć, zanim podejmiesz pierwszą managerską decyzję?

Poznaj firmę – zastanów się, co o niej wiesz?

Nie chodzi o to, czym się zajmuje, jaką ma strukturę czy konkurencję. Tę wiedzę zapewne już masz. Przygotowywałeś się przecież do rozmowy rekrutacyjnej. Teraz zdobądź informacje, których nie wyczytasz z prospektów reklamowych – dotyczące strategii firmy, kierunków rozwoju, wartości, którymi się kieruje. Jakie są jej sukcesy, z jakimi trudnościami się mierzy? Zapytaj, jakie są cele długo i krótkoterminowe całej organizacji, twojego zespołu, twoje. Na co masz zwrócić uwagę w pierwszej kolejności?

Poznaj swój zespół – z kim będziesz pracował?

Zarządzanie zasobami ludzkimi jest najtrudniejszym obszarem zarządzania według wielu managerów. Jednocześnie jest najważniejszym zadaniem managerskim, ponieważ pracownicy są najważniejszą wartością każdego przedsiębiorstwa. Dlatego zaplanuj w swoim grafiku sporo czasu na spotkania i rozmowy ze swoim zespołem. Zadbaj o to, aby jak najlepiej go poznać. Dowiedz się, jak jest duży, jaka jest jego struktura, jakie miejsce zajmuje w organizacji. Bądź dociekliwym i uważnym rozmówcą. Poznaj opinie swoich ludzi na temat firmy i zadań, które wykonują. Co i dlaczego utrudnia ich realizację? A co pomaga? Pytaj co można usprawnić, a co wyeliminować? Nikt nie wie tego lepiej od twoich ludzi. W końcu siedzą w tym na co dzień.

Poznaj siebie – jakim będziesz managerem?

Czy wiesz, dlaczego dostałeś to stanowisko? Które z twoich cech przyczyniły się do tego sukcesu? Zwróć proszę uwagę na fakt, że żadna firma nie zatrudnia „na piękne oczy”, co oznacza, że musisz mieć potencjał, który został przez management oceniony najwyżej spośród wszystkich kandydatów. Jeżeli tylko masz taką możliwość zapytaj, co zdecydowało, że firma właśnie tobie zdecydowała się zaufać. Nic nie stracisz, a wiedza którą, zdobędziesz będzie pierwszą oceną twoich managerskich kompetencji. Zaplanuj swoją ścieżkę rozwoju. Nie wahaj się korzystać ze szkoleń, które pozwolą ci rozwijać się w roli managera.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.