Znaczenie mentoringu, czyli o wsparciu rozwoju i zacieśnianiu relacji
Mentoring stanowi dobry sposób dzielenia się wiedzą i podnoszenia kompetencji. Mentor nie tylko dzieli się wiedzą, ale także pełni rolę przewodnika w rozwoju kariery. Dla pracownika to szansa na uniknięcie błędów, poznanie innej perspektywy i doświadczeń, czy pozyskanie specjalistycznej wiedzy branżowej. Dla pracodawcy to inwestycja w rozwój kompetencji i dzielenie się know-how w zespole.
Mentoring to proces, w którym doświadczony specjalista (mentor) udziela wsparcia i wskazówek osobie mniej doświadczonej (mentee). Istota mentoringu tkwi nie tylko w przekazywaniu wiedzy czy umiejętności zawodowych, ale również w rozwijaniu kompetencji społecznych, motywacji oraz pewności siebie. Współczesne organizacje coraz częściej dostrzegają ogromną wartość, jaką niesie ze sobą stosowanie programów mentoringowych. Poprzez bezpośrednią interakcję z bardziej doświadczonym mentorem, mentee ma okazję szybciej i sprawniej uczyć się na bieżąco, unikając wielu błędów, które sam by popełnił. Pomoc w skróceniu drogi do osiągnięcia celów zawodowych, jest szczególnie istotna w dzisiejszym zmieniającym się środowisku biznesowym. Program mentoringowy przynosi korzyści także mentorowi, gdyż jest to szansa na refleksję nad własnym doświadczeniem, zdobycie nowej perspektywy oraz uczestnictwo w procesie kształtowania przyszłości zawodowej młodego pokolenia.
Mentoring może przyjąć różne formy, w zależności od kontekstu, celów oraz preferencji uczestników:
- Tradycyjny mentoring (Face-to-Face): Spotkania osobiste między mentorem a mentee są jedną z najbardziej tradycyjnych form.
- Spotkania grupowe: Grupy mentorujące, w których jednemu mentorowi przypisuje się kilku mentee.
- Mentoring wirtualny: Odbywający się za pośrednictwem komunikacji online, takiej jak e-maile, czaty, wideokonferencje, na platformach edukacyjnych itp.
- Peer mentoring: Osoby o podobnych doświadczeniach zawodowych wspierają się nawzajem, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem.
- Reverse mentoring: Młodsi pracownicy pełnią rolę mentorów dla starszych, dzieląc się wiedzą na temat nowoczesnych technologii, trendów i perspektyw.
- Rotacyjny mentoring: Mentee ma możliwość pracowania z różnymi mentorami w różnych dziedzinach, co pomaga w szerokim rozwinięciu umiejętności.
- Korporacyjny mentoring: Organizacje zakładają programy mentoringu wewnętrznego, aby wspierać rozwój zawodowy pracowników.
- Mentoring dla przedsiębiorców: Przedsiębiorcy mogą korzystać z usług mentorów biznesowych, którzy pomagają w rozwoju ich firm.
Mentoring odgrywa kluczową rolę w zacieśnianiu relacji w zespole
- Dzięki wsparciu i pomocy pomiędzy mentorami a mentee, buduje się poczucie wspólnoty w zespole.
- Mentorzy, dzięki swojemu doświadczeniu, mogą dzielić się wskazówkami, pomysłami i radami z mentee, co przyczynia się do wzrostu umiejętności i kompetencji zespołu, przez co zwiększa się efektywność.
- Mentoring umożliwia rozwój zawodowy członków zespołu, co z kolei może przyczynić się do ich większej satysfakcji z pracy i zaangażowania.
- Relacja między mentorem a mentee opiera się na wzajemnym zaufaniu, co przekłada się na ogólną atmosferę zaufania w zespole.
- Mentee ma szansę lepszego zrozumienia perspektyw, doświadczeń i wartości swojego mentora.
- Mentoring pomaga w rozwijaniu umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, empatia i rozwiązywanie konfliktów, co jest podstawą harmonijnego funkcjonowania zespołu.
- Inspiracje płynące z relacji mentoringowej mogą mieć pozytywny wpływ na członków zespołu, stymulując ich do rozwoju, kreatywności i osiągania lepszych wyników.
- Poprzez mentoring można kultywować wartości i kulturę organizacyjną, promując pozytywne zachowania w zespole.
- Wzajemna komunikacja i zrozumienie w relacjach mentoringowych mogą pomóc w redukcji potencjalnych konfliktów.
Jak wygląda mentoring w Polsce?
W miarę jak mentoring ewoluuje, jesteśmy świadkami nieustających przemian w sposobach jego postrzegania i praktykach z nim związanych. Z pomocą przychodzą także nowoczesne technologie i narzędzia, które mogą być wykorzystywane w procesach rozwojowych. “Raport o mentoringu w Polsce i nowych technologiach w rozwoju pracowników” pokazuje przegląd kondycji tej formy rozwojowej. Kluczowe spostrzeżenia to m.in.:
- W procesach rozwojowych mentoring to metoda nadal relatywnie mało popularna. Z mentoringu w formie ad-hoc (niezorganizowanej) korzysta 17,3% ankietowanych. Wykorzystywanie zorganizowanych programów mentoringowych deklaruje 10,7%.
- Pomimo że mentoring nie jest jeszcze popularny wśród polskich dużych i średnich organizacji, duży odsetek firm chciałoby go wdrożyć – 44,1% ankietowanych odpowiedziało “zdecydowanie tak” lub “tak” na pytanie: “Gdyby to do Ciebie należała decyzja, to czy wdrożył(a)byś mentoring w Twojej organizacji?”
- Mentoring jest postrzegany jako skuteczna forma rozwoju – 88,2% badanych tak zadeklarowało. “Niską” skuteczność mentoringu oceniło 2,9% ankietowanych.
- Najważniejsze korzyści z wdrożenia mentoringu to: budowanie relacji – 52,4%, rozwój osobisty Mentee – 35,4%, wzrost motywacji i zaangażowania – 35,4%.
- Najważniejsze przeszkody przy wdrożeniu mentoringu to:
– brak czasu – 41,2% (firmy gdzie mentoring nie został jeszcze wdrożony – WM), 26,8% (firmy gdzie mentoring jest wdrożony – NWM),
– ograniczona dostępność Mentorów – 34,1% (WM), 32,3% (NWM),
– brak odpowiednich Mentorów – 29,3% (WM), 38,2% (NWM).
Programy mentoringowe stanowią nie tylko skuteczny sposób na przyspieszenie rozwoju zawodowego, ale także doskonałą okazję do budowania trwałych relacji. Pracownicy, którzy czują się wspierani, angażują się bardziej i przynoszą lepsze wyniki.
Dla organizacji, które dostrzegają wartość ludzi jako kluczowego zasobu, mentoring staje się nieodłącznym elementem strategii rozwoju kadry i budowania trwałego kapitału ludzkiego.
Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HRBP, EB Specjalistka, Trenerka DISC