Zmotywowany pracownik to marzenie każdego managera. Kilka słów o narzędziach podnoszących poziom motywacji w zespołach
29.06.2023

Zmotywowany pracownik to marzenie każdego managera. Kilka słów o narzędziach podnoszących poziom motywacji w zespołach 

Chyba nikt nie ma wątpliwości, że wysoki poziom motywacji i zaangażowania pracowników jest kluczowym elementem długoterminowego sukcesu całego przedsiębiorstwa. Pracownicy, którzy czują się zmotywowani, są bardziej skłonni do dążenia do osiągania wyznaczonych celów, lepszej współpracy z innymi członkami zespołu i bardziej pozytywnego podejścia do wykonywanej pracy. Są produktywni, skłonni do podejmowania inicjatyw i bardziej lojalni wobec pracodawcy. Nic więc dziwnego, że firmy poświęcają sporo czasu i środków finansowych nad stworzeniem odpowiednich systemów, które mają dbać o wysoki poziom zadowolenia z pracy i zaangażowania zatrudnionych w nich ludzi. 

Niestety, pomimo wielu różnorodnych programów motywacyjnych wprowadzanych przez przedsiębiorstwa, wyniki badań wskazują, że poziom zaangażowania i satysfakcji z pracy od lat utrzymuje się na niskim poziomie. Raport firmy Gallup „State of the Global Workplace” opublikowany w 2021 roku, oparty na badaniach przeprowadzonych w ponad 140 krajach, wykazał że tylko 20% pracowników jest w pełni zaangażowanych w swoją pracę (link: https://bendchamber.org/wp-content/uploads/2021/12/state-of-the-global-workplace-2021-download.pdf). Tym samym, aż 80% odczuwa deficyt motywacji w życiu zawodowym. To nie brzmi optymistycznie. 

Wnioski płynące z wyników badań są jednoznaczne – w temacie budowania i utrzymania wysokiego poziomu zaangażowania pracowników jest wiele do zrobienia. Czy to oznacza, że odgórnie wprowadzane programy motywacyjne są nieskuteczne? Czy należy z nich zrezygnować? Zdecydowanie nie – stanowią m.in. przewagę konkurencyjną firmy na rynku rekrutacyjnym. Same w sobie są jednak niewystarczające. Równie istotne są działania podejmowane przez managerów zarządzających zespołami ludzi – codzienny wysiłek budowania i utrzymywania wysokiego poziomu motywacji swoich pracowników. Popularne powiedzenie mówi, że ludzie przychodzą pracować do firmy, a odchodzą od złych szefów. I jest w tym sporo prawdy. 

Manager, który chce zadbać o wysoki poziom zaangażowania swoich ludzi, ma do dyspozycji wiele narzędzi

Co najważniejsze – większość z nich nie wymaga ani dużego budżetu, ani ekstra kompetencji. Poniżej przestawiam listę tych, które charakteryzuje wysoki poziom skuteczności:  

  • systematyczna informacja zwrotna – regularne informowanie pracowników o osiąganych przez nich wynikach oraz o tym, w jaki sposób ich praca przyczynia się do sukcesu firmy, daje im poczucie uznania i motywuje do dalszej pracy, 
  • indywidualne cele – wdrożenie idei nadawania indywidualnych celów, zgodnie z umiejętnościami, zainteresowaniami i potrzebami pracownika, jest zdecydowanie bardziej motywujące. Pracownicy, którzy czują, że nie są tylko „trybikami w maszynie” lecz stanowią wartość dla całej organizacji, chętniej wykonują powierzone im zadania i osiągają lepsze rezultaty, 
  • rozwój kariery – ścieżka kariery powinna być jasno określona i dostępna dla każdego pracownika. Pracownicy, którzy wiedzą, że firma daje im realną możliwość rozwoju, są bardziej zmotywowani do osiągania ponadprzeciętnych wyników, 
  • przywództwo – współczesne teorie zarządzania zgodnie podkreślają, że manager powinien być przykładem dla swojego zespołu i działać jako mentor i coach. Skupienie wyłącznie na celach i zadaniach nie wpływa na wysoki poziom motywacji, a wręcz przeciwnie – prowadzi do spadku zaangażowania pracowników, 
  • dobre relacje międzyludzkie – dobry klimat w pracy i przyjazne relacje międzyludzkie są ważne w każdym środowisku – również zawodowym. Pracownicy, którzy czują się dobrze i są doceniani przez swoich kolegów, są bardziej efektywni i skłonni do wprowadzania innowacji, usprawniających ich codzienną pracę, 
  • nagrody i wyróżnienia – to oczywiste, że nagradzanie i wyróżnianie pracowników za dobrą pracę i osiąganie celów jest skutecznym sposobem na podniesienie poziomu motywacji (w końcu każdy z nas lubi być doceniony). Możliwości jest wiele – nagrody mogą być materialne lub niematerialne, np. dodatkowe dni wolne, bilety na wydarzenia kulturalne, szkolenia czy uczestnictwo w ciekawym projekcie.  

To tylko niektóre z możliwości, jakie ma do dyspozycji manager, któremu zależy na wysokiej motywacji swoich ludzi. Każdy z nich jest  na tyle uniwersalny, że może być wdrożony w każdym zespole – bez względu na jego wielkość, strukturę, czy charakter wykonywanych zadań.  

Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.