05.03.2025

SAVOIR VIVRE W ROZMOWACH BIZNESOWYCH 

Savoir vivre to termin wywodzący się z języka francuskiego, oznaczający umiejętność zachowania w danej sytuacji, zgodnie z normami i regułami obowiązującymi w danej kulturze. Obejmuje wiele różnych aspektów życia społecznego – zarówno w sytuacjach prywatnych, jak i dyplomacji czy biznesie. Mówimy o przestrzeganiu zasad savoir vivre w podróżach, spotkaniach, ubiorze, posiłkach… oraz prowadzeniu rozmów. Ostatnie zagadnienie jest tematem dzisiejszego artykułu. Savoir vivre w rozmowach biznesowych odnosi się zarówno do tego „co” mówimy, jak i do tego „jak” mówimy. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

CO WYPADA MÓWIĆ?  

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że w rozmowach biznesowych istnieją tematy, o których nie powinno się mówić. Należą do nich: polityka, religia, kontrowersyjne tematy społeczne (np. aborcja, prawa LGBTQ+, rasizm), życie osobiste, tematy związane z wyglądem lub zdrowiem, kwestie związane z prawem i moralnością, a także plotki i spekulacje. O pieniądzach powinno się rozmawiać tylko w sytuacji, gdy rozmowa ich dotyczy (np. negocjacje płac lub ustalanie cen w umowie biznesowej). O czym więc rozmawiać? Konwersacja powinna dotyczyć przede wszystkim tematu spotkania. I na tym warto się skupić podczas rozmowy. 

Drugim ważnym elementem tego „co” mówić, jest small talk. Co to takiego? Jest to krótka, powierzchowna rozmowa na neutralne tematy, często używana jako sposób na przełamanie lodów, nawiązanie kontaktu lub uniknięcie ciszy w towarzystwie. Tematy poruszane w small talku są zwykle lekkie i niezobowiązujące, takie jak pogoda, aktualne wydarzenia, sport, hobby, czy ogólne komentarze na temat otoczenia. Small talk warto wpleść w rozmowy biznesowe, ponieważ budują one dobrą atmosferę i sprawiają, że rozmówcy są bardziej swobodni podczas spotkania. 

Trzecim ważnym elementem tego „co” mówić, jest dopasowanie ilości wypowiadanych komunikatów do celu spotkania i interlokutora. Zarówno nadmierne gadulstwo, jak i permanentne milczenie nie świadczy o nas dobrze. Jak więc zachować odpowiednie proporcje? Najlepiej dopasować się do pozostałych uczestników i charakteru spotkania.  

JAK NALEŻY MÓWIĆ? 

Podobno język polski należy do najtrudniejszych języków świata, a jednak ponad 38 mln ludzi zdołało go opanować J Nie zmienia to faktu, że posługiwanie się poprawną polszczyzną jest sztuką, w którą warto zainwestować trochę czasu. Należy unikać powszechnych błędów językowych, jak pleonazmy (czyli „masło maślane” np. cofać się do tyłu lub spadać w dół), połykanie końcówek (zamiast powiedzieć „smaczny” ktoś mówi „smaczn”), nieprawidłowa wymowa (np. włanczać, poszłem, wziąść), błędne używanie słów („bynajmniej” to nie to samo, co „przynajmniej” – nie powinno się używać ich zamiennie). Dbałość o poprawność językową wypowiedzi to podstawowy element savoir vivre rozmów biznesowych.  

Drugim ważnym elementem tego „jak” mówić, jest zachowanie odpowiedniego tempa i intonacji naszej wypowiedzi. Jeżeli mamy tendencję do szybkiego mówienia lub przeciwnie – mówimy flegmatycznie, rozciągając wyrazy, warto nad tym popracować. Idealnym „rozmówcą” naszych ćwiczeń będzie dyktafon, na który możemy nagrać swoje wypowiedzi w różnym tempie i w różnych intonacjach, aby znaleźć te optymalne. A później powtarzać je do momentu, aż zaczniemy używać ich na co dzień.   

Trzecim ważnym elementem tego „jak” mówić, jest spójność naszej mowy ciała z tym, co mówimy. Tylko wtedy będziemy autentyczni i nasze słowa będą brzmieć prawdziwie. Wyobraźmy sobie osobę, która mówi do nas „to bardzo interesujące” ziewając, albo kogoś, kto mówi „podoba mi się twój pomysł” i jednocześnie na jego twarzy widzimy grymas niezadowolenia. Raczej mu nie zaufamy, prawda? Nasza komunikacja niewerbalna musi zawsze współgrać z wypowiadanymi przez nas komunikatami. Wtedy nasi rozmówcy uwierzą w to, co chcemy im powiedzieć. 

Dbałość o to „co” i „jak” mówimy jest niezmiernie istotna, jeżeli chcemy być postrzegani jako osoby, które znają i przestrzegają zasad savoir vivre. Pomaga też prowadzić skuteczne rozmowy biznesowe i przyczyniają się do budowania dobrych, wartościowych relacji.     

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.