27% rabatu na wakacje! Sprawdź najpopularniejsze tematy i zapisz się już dziś.
Listę szkoleń objętych promocją znajdziesz TUTAJ»

Narzędzia motywacyjne cz. 2
24.08.2023

Narzędzia motywacyjne część 2

Budowanie motywacji i zaangażowania pracowników od lat cieszy się szczególnym zainteresowaniem psychologów, socjologów, trenerów i coachów zarządzania, działów HR i wszystkich tych, którzy zajmują się zarządzaniem kapitałem ludzkim. Nic w tym dziwnego – wielokrotnie udowodniono, że wysoki poziom motywacji pracowników przynosi przedsiębiorstwom wymierne korzyści i jest jednym z kluczowych czynników stanowiących o przewadze konkurencyjnej firmy. Organizacje, którym zależy na zbudowaniu zmotywowanych zespołów, mają do dyspozycji cały wachlarz narzędzi, które pomogą osiągnąć sukces w tym obszarze. Dzisiejszy artykuł stanowi przegląd popularnych, nowoczesnych instrumentów, prowadzących do wzrostu zaangażowania w pracę.   

GRYWALIZACJA 

Chyba nie ma osoby, która twierdziłaby, że gry nie mają nic wspólnego z budowaniem zaangażowania. Patrząc na dynamiczny rozwój e-sportu oraz popularność turniejów gamingowych (dla przykładu – organizowany w Polsce Intel Extreme Masters Katowice, zgromadził w 2019 roku 174 tys. uczestników z całego świata) niemożliwe jest z tym polemizować. Nic więc dziwnego, że gry stały się przedmiotem zainteresowania innych gałęzi gospodarki, których przedstawiciele zaczęli zastanawiać się, jak wykorzystać fenomen ich popularności do budowania zaangażowania swojego otoczenia biznesowego – klientów, kontrahentów, pracowników. Tak powstała grywalizacja, czyli idea wykorzystania elementów gier, w kontekście niezwiązanym z grami, której celem jest budowanie zaangażowania ludzi, motywowanie ich do działania oraz pobudzanie do nauki i rozwoju. W 2021 PKN ORLEN wykorzystał grywalizację do rozwoju kompetencji swoich pracowników w obszarze zarządzania projektami i innowacyjności, oferując im udział w interaktywnym projekcie budowania wirtualnych farm wiatrowych. Z kolei sieć hoteli Marriott wprowadziła grywalizację do procesu rekrutacji – w mediach społecznościowych zamieszczono grę, w której uczestnicy wcielali się w rolę managera hotelu. Najlepszym graczom zaproponowano realną pracę. Te 2 przykłady ukazują wszechstronność grywalizacji – jest skutecznym narzędziem w procesach budowania zespołów, poszerzania kompetencji, zdobywania nowych umiejętności czy onboardingu. O innych korzyściach  płynących z wprowadzenia grywalizacji (a jest ich zdecydowanie więcej) napisałam w artykule Czy grywalizacja jest dobrym narzędziem motywacji pracowników?

PLATFORMY E-LEARNINGOWE 

Wraz z rozwojem technologii informatycznych przed firmami otworzyły się nowe możliwości budowania zaangażowania pracowników, poprzez podnoszenie lub nabywanie przez nich nowych kompetencji. Jak popatrzymy wstecz – jeszcze kilkanaście lat temu rozwój pracownika, zdobycie przez niego wiedzy i nowych umiejętności, wiązało się czasochłonnym i kosztownym kierowaniem go na kursy i szkolenia stacjonarne. Obecnie – dzięki dynamicznej ekspansji szkoleń on-line – stało się to zdecydowanie tańsze i  szybsze. Nic więc dziwnego, że firmy coraz częściej korzystają z zalet, które daje wdrożenie oferty e-laerningowej w organizacji. Możliwości jest wiele – kursy specjalistyczne, językowe, dotyczące zainteresowań pozazawodowych czy well-being – każdy pracownik znajdzie dla siebie coś ciekawego. Niewątpliwym atutem szkoleń on-line jest dostępność 24/7, dzięki czemu każdy może skorzystać z nich wtedy kiedy ma na to czas i ochotę. Nic więc dziwnego, że platformy e-learningowe, takie jak Udemy, Mindgram czy Coursera, coraz częściej znajdziemy w ofercie benefitów pracowniczych, przeglądając ogłoszenia rekrutacyjne firm.     

SMART OFFICE 

Inteligentne biura, dbające z jednej strony o optymalizację kosztów ich utrzymania, a z drugiej strony o komfort i wydajność pracowników, zyskują coraz większą popularność. Smart office to przestrzeń, która – wykorzystując nowoczesne technologie – pilnuje aby zawsze panowały w niej idealne warunki do pracy. Począwszy od automatycznego sterowania temperaturą, poprzez oświetlenie, po urządzenia biurowe i meble, które „pamiętają” preferencje swoich użytkowników. Inteligentne biura to również systemy rezerwacji biurek, salek konferencyjnych czy miejsc parkingowych, dzięki czemu pracownicy mogą szybko i efektywnie planować swoją pracę. Rozwój koncepcji smart office przyspieszył w obliczu pandemii, gdy wiele firm zostało zmuszonych do przejścia na pracę zdalną i hybrydową. W efekcie utrzymywanie wielkich przestrzeni biurowych przestało być opłacalne i uzasadnione biznesowo. Pracownicy również dostrzegli zalety pracy w inteligentnych biurach – w opiniach, które można znaleźć na portalach społecznościowych, wskazują na komfort i większą skuteczność swojej pracy w otoczeniu smart.    

Przykłady przedstawionych powyżej narzędzi, to tylko mały wycinek możliwości, z jakich mogą skorzystać firmy, aby budować zaangażowanie i motywację swoich pracowników.  Wszystkie stanowią rozwiązania kompleksowe, które powinny być wdrażane na poziomie całej organizacji. W kolejnym artykule skupię się na rozwiązaniach „w skali mikro” – takich, które może wykorzystać manager wobec zespołu, którym zarządza.  

Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.