27% rabatu na wakacje! Sprawdź najpopularniejsze tematy i zapisz się już dziś.
Listę szkoleń objętych promocją znajdziesz TUTAJ»

Czy grywalizacja jest dobrym narzędziem motywacji pracowników?
24.02.2023

Czy grywalizacja jest dobrym narzędziem motywacji pracowników?

Najstarsza znana gra planszowa, nazwana Królewską grą z Ur, została odnaleziona podczas wykopalisk archeologicznych w Tall al-Mukajjar, na terenach obecnego Iraku i jest datowana na 2600 r. p.n.e. Jednak jej popularność rozkwitła znacznie wcześniej – wg historyków starożytni grali w nią już 5000 lat p.n.e. Z kolei za najstarszą grę hazardową uznaje się kości, które były popularne już w starożytności (najstarsze kostki do gry znaleziono w grobowcach egipskich pochodzących z 2000 lat p.n.e.). A co z grami zespołowymi? Ulama pochodzi z Ameryki Południowej i jest dziedzictwem Azteków, Misteków i Majów (najstarsze odkryte boisko zostało zbudowane ok 1500 r. p.n.e. na terenach obecnego Meksyku). Na przestrzeni kilku tysięcy lat wiele się zmieniło – rozwinęliśmy naszą wiedzę i umiejętności na wielu płaszczyznach. Nadal jednak lubimy bawić się, grać i rywalizować ze sobą.

Nie od dziś wiadomo, że sukces firmy w dużej mierze zależy od pracujących dla niej ludzi

Stąd jednym z kluczowych wyzwań współczesnego biznesu jest pozyskanie i utrzymanie zaangażowanych, kompetentnych pracowników. Skuteczna strategia zarządzania zasobami ludzkimi wymaga zrozumienia ich potrzeb, wyznawanych wartości, sposobu działania czy podejścia do problemów i trudnych sytuacji. Zasada „jesteś tyle wart, ile twój ostatni wynik” (dość popularna w naszym kraju jeszcze kilkanaście lat temu) nie sprawdza się w realiach współczesnego biznesu. Dlatego firmy coraz większą wagę przykładają do podmiotowego traktowania pracowników, dbałości o ich rozwój i utrzymanie wysokiego poziomu motywacji. Jak jednak tego dokonać? Jakie narzędzia pozwolą rozwijać potencjał pracowników?  Co wpłynie na ich zaangażowanie i sprawi, że będą chcieli doskonalić swoje umiejętności? Jednym zdaniem – jak sprawić, żeby ludziom „chciało się chcieć”? Rozwiązanie przyszło ze strony świata gier komputerowych i towarzyskich.

Obserwacja środowiska graczy przyniosła następujące wnioski: 

  • ludzie lubią gry, gdyż są one dla nich atrakcyjne (stanowią odskocznię od codzienności),  
  • celem gier jest dobra zabawa – ludzie z chęcią się w nie angażują, 
  • specyfika wielu gier (polegająca na przechodzeniu kolejnych etapów czy osiąganiu kolejnych poziomów) pozwala nabywać i rozwijać wiedzę i umiejętności, 
  • gry budzą ducha rywalizacji i chęć uzyskiwania najlepszych wyników,
  • gry zespołowe uczą współpracy i skutecznej komunikacji.

Dlaczego więc nie wykorzystać potencjału gier, w celu podniesienia poziomu motywacji i zaangażowania? Tak zrodziła się grywalizacja

Grywalizacja (gamifikacja, gryfikacja) to zaimplementowanie elementów, mechanizmów i schematów gier do innych dziedzin życia – edukacji, sprzedaży, marketingu czy biznesu. W obszarze zarządzania zasobami ludzkimi jest skutecznym narzędziem angażującym pracowników na każdym etapie jego rozwoju w strukturach firmy. Może być wykorzystana w całej organizacji, jak również w ramach danych działów czy zespołów. Bywa wykorzystywana w procesach rekrutacyjnych, gdzie pozwala wyłonić najlepszego kandydata na dane stanowisko. Wprowadzona jako element rozwoju pracowników, umożliwia im zdobycie nowych kompetencji w przyjazny, angażujący sposób. Oparta na pracy zespołowej uczy pracowników współpracy, rozwija efektywną komunikację oraz buduje więzi. Korzyści wynikających z wprowadzenia tego narzędzia jest znacznie więcej, a wszystkie przyczyniają się do wzrostu efektywności i produktywności, a wiec sukcesu całej firmy. 

Czy wdrożenie grywalizacji może nieść negatywne konsekwencje? W świetle powyższych korzyści trudno to sobie wyobrazić. Jednak – jak w przypadku każdego innego narzędzia – nieumiejętne zastosowanie grywalizacji może przynieść efekt odwrotny od planowanego i stać się sposobem na wywołanie frustracji, izolowanie czy zmuszanie pracowników do działań, w które nie chcą się angażować. Dlatego ważne jest, aby stosować je w sposób przemyślany, zaprojektowany i prawidłowo wdrożony w strukturę firmy. 

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.