27% rabatu na wakacje! Sprawdź najpopularniejsze tematy i zapisz się już dziś.
Listę szkoleń objętych promocją znajdziesz TUTAJ»

Mój zespół to zbiór samych indywidualności
16.08.2023

Mój zespół to zbiór samych indywidualności

Kilka słów o zarządzaniu różnymi typami osobowości

Thomas Erikson, międzynarodowy konsultant, behawiorysta, wykładowca i coach, swoją książkę pt. „Otoczeni przez idiotów” rozpoczyna od wspomnień „W szkole średniej zauważyłem, że z pewnymi ludźmi dogaduję się lepiej niż z innymi. Zawsze znajdowaliśmy wspólny język i rozmowa toczyła się wartko. Nie dochodziło do konfliktów, lubiliśmy się. Z innymi wszystko szło nie tak. Mówiłem coś, do nich nie docierało, a ja nie pojmowałem dlaczego. (…) Kiedy byłem młody, nie zawracałem sobie tym głowy. Jednak pamiętam wydarzenia, które sprawiały, że zastanawiałem się, czemu z niektórymi osobami porozumiewam się w sposób całkiem naturalny, a inni unikają nawiązania rozmowy – nieważne co bym robił. Uciekłem się do pewnych chwytów i zacząłem testować otoczenie. Wygłaszałem takie same tyrady w podobnych środowiskach – tylko po to, by śledzić reakcje innych. Czasami sytuacja rozwijała się tak, jak zakładałem – wywiązywała się ciekawa dyskusja. Innym razem nic się nie kleiło. Gapili się na mnie jak na kosmitę, a ja czułem się jak kosmita.1 Nie wiem jak wy, ale ja doskonale odnalazłam się w powyższych słowach – wielokrotnie doświadczyłam ich na własnej skórze i podobnie jak Erikson zastanawiałam się, co jest przyczyną tak różnego odbioru mojej osoby.  

Temat różnic charakterów i zachowań ludzi zaprzątał od zarania dziejów wiele umysłów (nie, Thomas Erikson i ja nie jesteśmy jedyni 😉) – już w V w p.n.e. Hipokrates wyróżnił 4 typy temperamentów: sangwinika, choleryka, melancholika i flegmatyka. Swoją teorię  przedstawił również Carl Gustav Jung, który opisał aż 16 różnych typów charakteryzujących ludzką osobowość. William Moulton Marston, amerykański psycholog, bazując na pracach swoich znamienitych poprzedników, a także prowadząc własne badania, stworzył podział typów osobowości DISC, który oparł na krzyżujących się dwóch osiach: jedna miała na swoich biegunach introwertyczność i ekstrawertyczność, druga: zorientowanie na ludzi i zorientowanie na zadaniach. W powstałych 4 ćwiartkach znalazły się główne typy osobowości, czyli Dominant (ekstrawertyczność + zorientowanie na zadaniach), Influencing (ekstrawertyczność + zorientowanie na ludzi), Steady (introwertyczność + zorientowanie na ludzi) oraz Compliance (introwertyczność + zorientowanie na zadaniach). Typologia, z racji swojej prostoty i skuteczności, stała się popularna i chętnie wykorzystywana w różnych dziedzinach  – w tym w obszarze zarządzania ludźmi w organizacjach.  

Dominant (D), której typologia DISC przypisała kolor czerwony, charakteryzuje osoby dominujące, pewne siebie i swoich racji. Nastawieni na cel, nie boją się podejmować odważnych i niepopularnych decyzji, aby go osiągnąć. Są stanowczy, ambitni, skłonni do rywalizacji, obdarzeni silną wolą i bardzo niezależni. Szybko podejmują decyzje i przechodzą do działania. Nie oszczędzają się i prawie nigdy się nie poddają. Takie cechy predestynują ich do pełnienia funkcji decyzyjnych i zarządczych. Jeżeli macie w swoim zespole czerwonych, to musicie wiedzieć, że nie dla nich wielogodzinne zebrania, żmudne analizy, precyzyjne instrukcje czy obszerne maile. Najskuteczniejsza komunikacja jest precyzyjna i krótka: „zrób”, „wymyśl”, „przygotuj”. 

Infuencing (I) – kolor żółty – to urodzeni optymiści, kochający życie i innych ludzi. Uwielbiają być w centrum uwagi, dlatego często wiodą prym na wszelkich spotkaniach i eventach. Są innowacyjni i kreatywni oraz ponadprzeciętnie wygadani. Do tego mają pogodne usposobienie i dużą łatwość w budowaniu pozytywnej atmosfery. Nic więc dziwnego, że są powszechnie lubiani. Z drugiej strony łatwo się nudzą, potrafią być niesłowni oraz powierzchowni, w szczególności, gdy zadanie, które mają wykonać, jest żmudne, powtarzalne i wymaga samodzielnego działania. Komunikując się z żółtymi musicie zwrócić uwagę na swobodę wypowiedzi, wpleść elementy small-talku (rozmowa tylko o zadaniu jest nudna!) i przede wszystkim porozmawiać, a nie wysłać informacje mailem.         

Steady (S) – kolor zielony – to osoby, które pokrótce można opisać dwoma słowami: spokój i stabilizacja. Są cierpliwi, zrównoważeni, uprzejmi i przyjacielscy. Jako, że są mocno nastawieni na innych, potrafią uważnie słuchać swoich rozmówców i przychodzić z pomocą, jeżeli wymaga tego sytuacja. Najlepiej odnajdują się w pracy zespołowej, gdzie wszystko zostało wcześniej zaplanowane i przygotowane. Wszelkie zmiany wywołują u nich niepokój i poczucie zagrożenia. Jeżeli macie w swoim zespole zielonego, to wiedzcie, że nie dla niego praca wymagająca podejmowania decyzji czy wymyślania nowych rozwiązań. Jest najbardziej efektywny, gdy otrzyma precyzyjne i sprawdzone zadania, które będzie mógł realizować wraz z resztą zespołu. 

Compilance (C) – kolor niebieski – charakteryzuje osoby analityczne, precyzyjne, logiczne i dociekliwe. Erikson nazywa ich „dążącymi do perfekcji Rycerzami Arkusza Excela” i jest w tym sporo prawdy. Z łatwością i nieskrywaną przyjemnością korzystają z wszelkich tabelek, rankingów czy aplikacji, które pomagają im usystematyzować zdobyte informacje. A ponieważ nieustannie dążą do zdobycia szerokiej eksperckiej wiedzy oraz doskonałości w tym, czym się zajmują, na ogół Excel nie ma przed nimi tajemnic. Niebiescy mają trudność w działaniu opartym o szczątkowe, nieprecyzyjne wytyczne, gdyż w ich opinii, nie mają wystarczającej ilości danych pozwalających prawidłowo wykonać zadanie. Dlatego komunikując się z nimi pamiętajcie o szczegółach – im jest ich więcej, tym lepiej. Obszerne i dokładne wyjaśnienie tematu, a także wskazanie procedur i instrukcji (możecie mieć pewność, że przeczytają je od nagłówka do ostatniej kropki) pozwoli im spokojnie i perfekcyjnie wykonać zleconą pracę.        

Wiecie już co charakteryzuje poszczególne typy osobowości oraz jak skutecznie się z nimi komunikować. To oczywiście tylko krótkie wprowadzenie do zagadnienia typologii DISC – jeżeli chcecie zdobyć szerszą wiedzę w tym temacie zachęcam do lektury „Otoczeni przez idiotów” Thomasa Eriksona. 

Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.