Kandydat do pracy poszukiwany
Przez ponad 20 lat pracowałam w kilkudziesięciu miejscach. Zawsze powtarzał się ten sam temat. Jak znaleźć dobrego pracownika? Gdzie go szukać?
Widziałam też różnice w poszukiwaniach przez samych managerów a specjalistów od rekrutacji. Jestem zdecydowaną fanką podziału ról. To znaczy, specjalista od rekrutacji jest specjalistą od poszukiwań, manager jest specjalistą od zarządzania. Oczywiście musi się spotkać z kandydatem i zdecydować czy widzi go w swoim zespole. Natomiast to już po wstępnej selekcji. Jestem zdecydowanym zwolennikiem ujawniania stawek i zakresu obowiązków.
I teraz mogą odzywać się głosy: „Łeeee przy naszych stawkach nikt się nie zgłosi”.
Pomijam fakt, że to jest dobry moment na zastanowienie się z jakiego powodu takie stawki są. Natomiast czy lepiej, żeby kandydat się zgłosił i zrezygnował słysząc stawkę? A może… pojedzie na szkolenie, zobaczy ile ma pracy? Dowie się od innych jak rzeczywiście jest i wtedy zrezygnuje albo zostanie i będzie pracował zniechęcony? To jest lepsze? Dla mnie to trochę jak gaszenie pożarów. Na chwilę.
Najgorszą rzecz, jaką miałam okazję widzieć, to zatrudnienie na zasadach „masz inne zasady niż pozostali”. Zasady powinny obowiązywać wszystkich w takim samym stopniu. Z jakiego powodu? Bo bardzo szybko przekonamy się, że zatrudniliśmy sobie szefa.
Relacja szef – pracownik to relacja, w której każdy odpowiada za swoje zadania, a za ich wykonanie jest rozliczany. Dlatego tak bardzo istotny jest sam przebieg rozmowy kwalifikacyjnej. Ja podczas rozmowy zadaje sobie dwa pytania: W jakim stopniu będę mogła zaufać tej osobie, w różnych sytuacjach? Na przykład, gdy jestem na urlopie. Drugie pytanie. Jaką dojrzałość emocjonalną ma kandydat?
To co ma w CV, widzę. Zadań w konkretnym dziale mogę nauczyć ja, mentor czy trener. Mnie interesuje w jaki stopniu potrafi rozpoznać swoje emocje. Zadaje pytania odnosząc się właśnie do nich. Konflikty, nieporozumienia, rozbieżność w potrzebach. To są elementy stałe w kontakcie z drugim człowiekiem. Mnie interesuje rozmowa w kontakcie z tymi emocjami.
To oczywiście moja obserwacja i doświadczenie. To jest coś z czym mi jest wygodnie i co jest dla mnie ważne.
Co jest ważne dla Ciebie przy współpracy?
O co zapytasz, innego niż dotychczas, podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
Co działa teraz?
Co nie działa?
Z jakich powodów nie masz chętnych do pracy?
Co możesz z tym zrobić?
Kiedy pracownicy rezygnują i z jakiego powodu?
Co możesz robić inaczej w całym procesie rekrutacji?