27% rabatu na wakacje! Sprawdź najpopularniejsze tematy i zapisz się już dziś.
Listę szkoleń objętych promocją znajdziesz TUTAJ»

Jak udzielać informacji zwrotnej Krótki przegląd skutecznych technik
14.08.2023

Jak udzielać informacji zwrotnej? Krótki przegląd skutecznych technik

Informacja zwrotna (feedback) to jedno z podstawowych pojęć w słowniku managera. Przekazywanie informacji dotyczącej oceny pracy, postawy, osiąganych wyników jest niezbędnym elementem rozwoju zawodowego pracownika, zdobywania przez niego nowych kompetencji, a także budowania jego zaangażowania i lojalności. Feedback pełni wiele funkcji – od korekcyjnej, służącej eliminacji nieakceptowanych zachowań czy działań, poprzez stabilizującą, która pomaga utrzymać pożądany kierunek, po motywacyjną, której celem jest pozytywne wzmocnienie i pochwała za dobrze wykonaną pracę. Jednak, bez względu na cel feedbacku, manager powinien dobrze się do niego przygotować i przeprowadzić umiejętnie. Ważne jest nie tylko miejsce i czas, ale również sposób, w jaki informacja zostanie przekazana. Do tego celu warto wykorzystać sprawdzone i skuteczne techniki udzielania feedbacku.  

FUKO 

Technika FUKO to skuteczne narzędzie, które sprawdza się w przypadku konieczności udzielenia negatywnego feedbacku. Dzięki swojej konstrukcji pozwala na jasne i klarowne poinformowanie pracownika o popełnianych przez niego błędach, w sposób pozbawiony krytyki lub agresji w stosunku do jego osoby. 

FUKO to akronim 4 słów, które określają kolejne elementy przekazywanej informacji:  

  • Fakt – odniesienie do konkretnego zdarzenia – W dniu wczorajszym wysłałeś raport z godzinnym opóźnieniem. 
  • Ustosunkowanie – opowiedzenie o swoich odczuciach, będących następstwem tego zdarzenia – To mnie zirytowało, ponieważ terminowość jest jednym z priorytetów w mojej pracy. Umówiliśmy się, że raporty będę otrzymywać w piątek do godz. 12. 
  • Konsekwencje – wskazanie skutków, jakie wywołało to zdarzenie – Ponieważ otrzymałem Twój raport później, miałem mniej czasu na zapoznanie się z nim i przygotowanie zbiorczego raportu. To oznacza, że mogłem przekazać nieprawidłowe dane dla zarządu.  
  • Oczekiwania – przedstawienie swoich oczekiwań – Oczekuję, że kolejne twoje raporty będę otrzymywał bez opóźnień. 

GOLD 

Model GOLD to kolejna technika umożliwiająca przeprowadzenie trudnej rozmowy z pracownikiem, w sytuacji, gdy wystąpiło jakieś negatywne zdarzenie lub działania pracownika przyniosły negatywne skutki. Polega na zadawaniu pytań pracownikowi, prowadzących do oceny sytuacji i wyciągnięcia wniosków na przyszłość. 

GOLD to akronim 4 słów, w odniesieniu do których formułuje się pytania: 

  • Goal – pytania o cel/ zadanie, które było do wykonania – Jakie zadanie miałeś wykonać? Co było celem twojego zadania?  
  • Outcome – pytania o rezultat, jaki został osiągnięty – Co osiągnąłeś? Jaki jest rezultat twoich działań? 
  • Learn – pytania o wnioski, jakie przyniosło to zdarzenie – Co myślisz o tej sytuacji? Czego się nauczyłeś?  
  • Differently – pytania o zmiany, jakie pracownik wprowadzi w przyszłości  – Jakie inne możliwości teraz widzisz? Co zrobisz inaczej następnym razem?   

STOP-START-CONTINUE 

To prosta i skuteczna technika, pozwalająca na wskazanie zarówno problemu, jak i możliwości jego poprawy. Sprawdza się w przypadku udzielania szybkiego, codziennego feedbacku, ukierunkowanego na wzmocnienie pożądanych zachowań pracownika. 

 S-S-C składa się z 3 etapów: 

  • Stop (przestań) – wskazuje, co osoba powinna przestać robić – Zauważyłem, że prowadząc rozmowy handlowe nie masz przygotowanych materiałów potrzebnych do prezentacji. Przerywasz rozmowę i wychodzisz na zaplecze, żeby poszukać potrzebnych ulotek i instrukcji. Proszę, abyś przestał tak robić, ponieważ często klienci zaczynają się wtedy nudzić lub niecierpliwić.   
  • Start (zacznij) – określa, co powinna zacząć robić – Proszę, abyś przed rozpoczęciem pracy przygotował sobie najważniejsze materiały, aby mieć je „pod ręką” podczas rozmów z klientami. 
  • Continue (kontynuuj) – opisuje, co powinna kontynuować – Podoba mi się, że prezentując ofertę korzystasz z materiałów, zaznaczasz kluczowe informacje i przekazujesz klientom na zakończenie rozmowy. To bardzo dobre działanie, dlatego proszę, abyś dalej pracował w ten sposób. 

SBI 

SBI to prosta technika, która pozwala wskazać konsekwencje, jakie wynikają z działań lub zachowań pracownika. Skoncentrowanie na faktach pozwala uniknąć nadmiernego krytykowania lub obrażania osoby, której udzielamy informacji zwrotnej, a jednocześnie pozwala pracownikowi zrozumieć, w jaki sposób jego działania wpływają na otoczenie i projektują przyszłość. 

SBI to akronim słów: 

  • Situation (sytuacja) – obiektywne opisanie zaobserwowanej sytuacji – Nasza nowa koleżanka, poprosiła cię w poniedziałek o pomoc przy wprowadzaniu danych do systemu księgowego. 
  • Behavior (zachowanie) – opisanie zachowania, bez dokonywania oceny – Tłumacząc się brakiem czasu, odpowiedziałeś jej, żeby poszukała kogoś innego. 
  • Impact (wpływ) – opisanie wpływu tego zachowania na innych ludzi i przyszłe zdarzenia – W efekcie dziewczyna straciła sporo czasu, zanim zdołała uzyskać potrzebne informacje. Zadanie, które można było zamknąć w 10 minut, zajęło jej ponad godzinę. Dodatkowo, w przyszłości może czuć niechęć, aby prosić o pomoc, a przecież wszystkim nam zależy, żeby jak najszybciej wdrożyła się w obowiązki i stała się samodzielna. 

Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.