![HR jako konsultant w procesie rekrutacji i wsparcie Hiring Managera w doborze najlepszych kandydatów](https://strefa-managera.pl/wp-content/uploads/2023/05/hr-jako-konsultant-w-procesie-rekrutacji-i-wsparcie-hiring-managera-w-doborze-najlepszych-kandydatow-1116x343.jpg)
HR jako konsultant w procesie rekrutacji i wsparcie Hiring Managera w doborze najlepszych kandydatów
HR pełni bardzo ważną rolę w procesie rekrutacji, zwłaszcza jako konsultant i wsparcie dla managera w doborze najlepszych kandydatów, aby zminimalizować ryzyko pomyłki. Dlatego ważne jest, aby taki specjalista był aktywnie zaangażowany w proces rekrutacyjny i współpracował ściśle z managerem, poszukującym pracownika do swojego zespołu.
Dlaczego rola HR w rekrutacji jest niezbędna z punktu widzenia Hiring Managera?
- Zrozumienie potrzeb zespołu i stanowiska. HR może pomóc managerowi w dokładnym określeniu potrzeb zespołu i wymagań stanowiska, aby zrozumieć, jakie umiejętności i doświadczenie są niezbędne do skutecznego wykonywania tej pracy.
- Rozreklamowanie oferty pracy, aby przyciągnąć odpowiednich kandydatów. Specjalista HR zna kanały i narzędzia do dystrybucji i wykorzystuje swoją wiedzę o rynku pracy, aby dotrzeć do potencjalnych pasywnych i aktywnych kandydatów.
- Selekcja kandydatów: HR może przeprowadzać wstępne rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami i oceniać ich umiejętności, doświadczenie i dopasowanie kulturowe do organizacji, motywację, czy przedstawi firmę/stanowisko, odpowie na nurtujące pytania kandydata. Może również wpłynąć na zwiększenie zainteresowania ofertą. Na tym etapie może również zbierać referencje od poprzednich pracodawców i zweryfikować informacje zawarte w CV kandydata.
- Przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych. wsparcie specjalisty HR może okazać się kluczowe, gdyż oceni on kompetencje miękkie, zweryfikuje sposób komunikacji, zbada osobowość. HR może pomóc managerowi w przeprowadzeniu skutecznych i profesjonalnych rozmów kwalifikacyjnych. Wspólnie mogą uczestniczyć w ustaleniu listy pytań i kryteriów oceny odpowiedzi kandydatów.
- Wsparcie w procesie decyzyjnym. HR pomaga managerowi w wyborze najlepszego kandydata, dostarczając niezbędnych informacji o umiejętnościach, doświadczeniu, wrażeniach z rozmowy i referencjach oraz narzędzi do weryfikacji wspomnianych obszarów.
- Proces wdrożenia nowego pracownika. HR przeprowadza w porozumienia z managerem proces integracji/onboardingu nowego pracownika, zapewniając niezbędne szkolenia i materiały informacyjne, które pomogą nowemu pracownikowi szybko zaadaptować się w nowym środowisku pracy.
Wspólny punkt widzenia
Wydawałoby się, że Specjalista HR i Hiring Manager w procesie rekrutacji mają podobne priorytety i wspólny cel — zatrudnienie odpowiedniego pracownika. Jednak wiele dodatkowych czynników pojawiających się w tym procesie może zaburzyć tę harmonię.
Przygotowania do rekrutacji należy rozpocząć od spotkania HR i managera, w celu ustalenia oczekiwań wobec kandydata, przygotowania oferty pracy, oraz wyznaczenia przebiegu etapów selekcji. Od tego spotkania może zależeć dalsza, udana bądź nie, współpraca. W przypadku zapotrzebowania na całkowicie nowe stanowisko w firmie cały proces należy przygotować od podstaw. Niezbędne staje się przekazanie przez managera wszystkich informacji dotyczących oczekiwanych kompetencji, obowiązków i roli w zespole, gdyż to on zna dynamikę swojego zespołu.
Już podczas pierwszego spotkania pomiędzy HR a managerem mogą pojawić się rozbieżności dotyczące wizji stanowiska.
Obie osoby spoglądają ze swojej perspektywy, mimo wspólnego celu
Specjalista HR skupia się przede wszystkim na:
- metodach poszukiwania i selekcji kandydatów,
- terminie zrealizowania rekrutacji,
- metodach sprawdzenia umiejętności, zważając na kulturę firmy i wartości, jakie są w niej wymagane,
- liczbie osób do zatrudnienia,
- rzetelnej ocenie kandydata, i wielu innych aspektach, które występują w rekrutacji.
Manager skupia się głównie na:
- kompetencjach i charakterze kandydata, gdyż rozważa je w kategoriach: Czy się dogadamy? Czy wdrożenie będzie przebiegać szybko i bezproblemowo? Czy praca będzie efektywna?
Zatem istotne są dla niego:
- konkretne umiejętności (miękkie i twarde),
- czas dołączenia do zespołu,
- wdrożenie.
Niezrozumienie wzajemnych oczekiwań to częsty problem. Odmienna interpretacja potrzeb i wymagań w konsekwencji może doprowadzić do nieporozumień i mało efektywnej rekrutacji. Frustracje pojawiają się najczęściej w momencie, kiedy dostarczony kandydat nie jest “wartościowy” dla managera. W tym momencie powinniśmy zweryfikować wspólnie jeszcze raz wszystkie założenia i ustalić działania naprawcze, które przybliżą nas do celu.
Znalezienie “wspólnego języka” pomiędzy HR i Hiring Managerem jest bardzo ważne, bo znacząco wpływa na efekt rekrutacji.
Jak się dogadać?
Na początek zdefiniujmy potencjalne problemy:
- odmienna interpretacja założeń rekrutacyjnych (inny punkt widzenia),
- brak odpowiedniej bieżącej komunikacji (nie informowanie o potrzebach, wymaganiach i zmianach założeń),
- brak współpracy (traktowanie się “z góry”, roszczeniowość, pomijanie).
Warto zadbać o dobre relacje podczas współpracy, przepływ informacji oraz szacunek do pracy swojej i innych.
- Istotne jest wzajemne zrozumienie i budowa partnerstwa biznesowego, bo wspólny cel powinien łączyć.
- Komunikacja otwarta, regularna i jasna. HR i manager powinni określić swoje role i zadania na początku procesu rekrutacyjnego, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić skuteczną współpracę. Otwartość na dialog, dyspozycyjność do kontaktu czy wymianę doświadczeń.
- Wspólne przygotowanie się do rekrutacji (oferta pracy, persona kandydata, karta pracownika, ścieżka kariery) – określić wymagania dla stanowiska, uwzględniając potrzeby zespołu, a także cele i wartości organizacji. Pozwoli to zminimalizować ewentualne problemy w przyszłości.
- HR i manager muszą być elastyczni i gotowi do dostosowania procesu rekrutacji do specyficznych potrzeb organizacji, zespołu lub kandydatów oraz do wspólnej pracy.
Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HR Business Partner