Feedforward, jako narzędzie rozwoju pracowników
06.12.2022

Feedforward, jako narzędzie rozwoju pracowników

„Janek znowu nie dowiózł raportu na czas, a Krzysiek na wczorajszej odprawie po raz kolejny nie wiedział o czym mówimy…”

Brzmi znajomo? Cóż, nikt nie powiedział, ze praca managera należy do łatwych 😉 A na poważnie – jeżeli powyższe zagadnienia nie są ci obce, to ten artykuł jest właśnie dla ciebie. 

W DNA pracy managera wpisane są działania związane z rozwojem postaw i kompetencji pracowników. Jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi jest feedback, czyli udzielanie informacji zwrotnej. Opiera się na analizie i ocenie działań i zachowań pracownika, które wpłynęły na końcowy wynik projektu lub realizację planu. Pułapką feedbacku jest to, że często skupia się na niedociągnięciach i porażkach, co może wywoływać negatywne emocje u pracowników. Nikt nie lubi być źle oceniany, w szczególności gdy włożył w realizację zadania sporo czasu i wysiłku. A fakt, że poddane ocenie zdarzenia już wystąpiły i nie da się ich cofnąć, może dodatkowo demotywować podczas realizacji przyszłych zadań. I tu wkracza on (cały na biało 😉 ) – feedforward. 

Czym jest feedforward? 

Najkrócej mówiąc, to udzielanie informacji zwrotnej, której ideą jest poprawa działań i/lub zachowań pracownika w przyszłości. Popatrz:  

Możesz powiedzieć Jankowi:  

  • Kolejny raz masz opóźnienie w wysłaniu raportu. Brak tych informacji uniemożliwia mi wysłanie raportu do Centrali, co z kolei wpływa na wynik jakościowy naszego działu. To niedopuszczalne. Oczekuję od Ciebie poprawy i dostarczenia raportu w każdy piątek na moje biurko. 

Możesz też powiedzieć: 

  • Nie otrzymałem od Ciebie raportu w terminie, na który się umawialiśmy. To nie pierwsza taka sytuacja. Rozmawialiśmy już na ten temat, więc wiesz że brak przekazania raportu „na czas” uniemożliwia mi zaraportowanie danych całego działu do Centrali. Ten brak terminowości wpływa na obniżenie oceny jakościowej naszej pracy, potrzebujemy więc wypracowania działań, które pozwolą ci dotrzymać terminu raportowania. Co możesz zrobić, aby twój raport leżał na moim biurku w każdy piątek? Porozmawiajmy o tym… 

To właśnie feedforward. Udzielanie informacji zwrotnej, która skupia się na poszukiwaniu rozwiązań pozwalających uniknąć problemów w przyszłości. Jednocześnie nie ocenia przeszłości, co minimalizuje ryzyko negatywnego odbioru przez pracownika.  

Profesor Marshall Goldsmith – twórca koncepcji feedforwardu – opisał jego 4 etapy: 

  1. Określenie zachowania – zastanów się, które działanie, czy zachowanie chciałbyś zmienić. 
  2. Określenie celu – podczas rozmowy z pracownikiem wskaż, jakiego rezultatu oczekujesz. Rozmowę przeprowadź 1:1. 
  3. Wspólne poszukiwanie rozwiązań – zapytaj o pomysły, do puli dołóż swoje. Nie krytykuj, nie bagatelizuj, nie oceniaj. Pilnuj, aby w centrum waszej rozmowy było znalezienie rozwiązania. 
  4. Wspólnie zaplanowanie wdrożenia – stwórz z pracownikiem plan działania. Nie zapomnij podziękować mu za zaangażowanie podczas spotkania 🙂 

Czy wraz z koncepcją feedforwardu feedback odchodzi do lamusa?

Nie. Oba są skutecznymi narzędziami wspierającymi rozwój pracowników. Mądry manager wie jak i kiedy je stosować, aby przynosiły pożądany efekt. Chcesz się tego nauczyć? Na naszych szkoleniach omawiamy i ćwiczymy praktycznie techniki udzielania informacji zwrotnej.


Szkolenia jakie mamy :  
Szkolenie – Skuteczna komunikacja międzypokoleniowa – Strefa Managera (strefa-managera.pl) – 8.12  
Szkolenie – Charyzmatyczny lider czyli magnes na ludzi – Strefa Managera (strefa-managera.pl) – 13.12  

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.