
Feedback, jak to robić dobrze, czyli empatycznie
Dobry lider powinien być w stałym kontakcie z pracownikami i na bieżąco informować każdego z zespołu, jakie efekty jego pracy dostrzega (zarówno sukcesy, jak i porażki) i nad czym ewentualnie musi jeszcze popracować lub co wyeliminować. Przełożony również powinien być gotowy na przyjmowanie krytycznych uwag o jego pracy czy postawie od swoich współpracowników. W zespole gdzie nie udziela się informacji zwrotnej, możemy mówić o braku troski o pracownikach, nie ma tam także pracy zespołowej, ani szans na rozwój, co w konsekwencji prowadzi do rezygnacji z dalszej współpracy.
Feedback to jednoznaczna i konkretna informacja, której poszukuje się lub którą się przekazuje wyłącznie w celu wspierania jednostek, lub grup ludzi w procesie doskonalenia się, w rozwoju lub w postępie.
Czym feedback jest, a czym nie jest
Informacja zwrotna jest: | Informacja zwrotna nie jest: |
Narzędziem | Bronią |
Komunikatem | Oskarżeniem |
Oparta na zaufaniu | Owiana podejrzeniami |
Obserwacją sformułowaną w pewnym kontekście | Oceną wyrażoną w oderwaniu od kontekstu |
Przekazana po to, aby pomóc komuś robić coś lepiej | Przekazywana po to, aby dowieść własnej siły |
Przemyślana i zwięzła | Chaotyczna i rozwlekła |
Spostrzeżeniem odnoszącym się do wspólnych doświadczeń | Opowieścią mająca dowodzić mądrością mówiącego |
Konstruktywna | Destrukcyjna |
Ofertą | Karą |
Zachętą do autorefleksji | Nakazem złożenia samokrytyki |
Sposobem na pomaganie ludziom | Sposobem na rozwiązywanie problemów |
Jaką metodę feedbacku wybrać?
Najlepszą metodą udzielania feedbacku jest przekazywanie konkretnych i możliwych do zastosowania informacji (jasnych i zwięzłych), które pracownicy mogą wykorzystać do poprawy swoich wyników, bądź nadal pracować tak dobrze, jak do tej pory, nie tracąc zaangażowania. Należy jednak dopasować metodę do danej sytuacji (intencji feedbacku) i do pracownika (zwracając uwagę na sposób komunikacji).
Empatia jest zdolnością rozpoznawania i współodczuwania stanów psychicznych/odczuć innych osób. Umiejętność postawienia się w sytuacji innego człowieka i przyjęcia jego sposobu myślenia (nie mylić ze współczuciem).
Metoda Radical Candor (radykalna bezpośredniość)
Udzielamy informacji zwrotnej przy równoczesnym budowaniu relacji i otwartej komunikacji (mówienie i słuchanie). W sposób świadomy uczy, jak łączyć pochwałę z krytyką, przez co pomaga pracownikowi być bardziej efektywnym i oddziałuje na jego lepsze wyniki.
Wyróżnia się 4 formy radykalnej bezpośredniości:
- Destrukcyjna empatia. Przełożonemu zależy na dobrych relacjach i samopoczuciu pracownika i dlatego obawia się przekazać mu negatywną informację (nawet w formie konstruktywnej). Stosowana jest zatem pochwała, która nie pomaga pracownikowi zrozumieć, co wymaga poprawy. Jeśli “lukrujemy” komunikat, pracownik nie do końca go rozumie i nie wyciąga odpowiednich wniosków.
- Manipulacyjna życzliwość. Przełożonemu nie zależy na rozliczaniu z celów i zadań ani na dobru pracownika, tylko na unikaniu konfliktu. Nie chwali ani też nie krytykuje nikogo, w obawie przed odrzuceniem. Z kolei stosuje pochwałę lub krytykę nie wprost a za plecami pracownika. To naganny przykład feedbacku.
- Nieznośna agresja. Wybuchowa (często bezosobowa) informacja zwrotna, może nie jest przyjemną formą, ale za to szczerą i pozbawioną manipulacji.
- Radykalna bezpośredniość. Stawiamy na relacje, empatycznie, staramy się wczuć w sytuację feedbackowanej osoby. Oparta na szczerości. Warto wdrożyć w organizacjach zielonych, turkusowych i uczących się.
Metoda PBP, czyli porozumienie bez przemocy (ang. Nonviolent Communication, NVC)
Porozumienie opracowane zostało przez Marshalla Rosenberga. Skupia uwagę na uczuciach i potrzebach), pozwala na całkowite wyeliminowanie lub co najmniej ograniczenie możliwości wystąpienia przemocy w dialogu w jakiejkolwiek formie. Składa się z 2 faz:
Faza I — empatyczny odbiór komunikatu rozmówcy, przy pomocy:
- Spostrzeżenia — pytam rozmówcę o konkretne wydarzenia, nie osądzając ani nie krytykując. Możemy pominąć ten etap, jeśli rozmówca chce, żebyśmy go tylko wysłuchali.
- Uczucia — pytam o konkretne uczucia (domyślam się, że rozmówca je odczuwa).
- Potrzeby — pytam o potrzeby, pragnienia, oczekiwania (domyślam się, że kryją się za odczuciami).
- Prośby — upewniam się, że rozmówca prosi mnie o zaspokojenie swojej potrzeby, nie słysząc w jego słowach tonu żądania. Możemy pominąć ten etap, jeśli rozmówca chce zostać tylko wysłuchany.
Faza II — szczere wyrażenie siebie, przy pomocy:
- Spostrzeżenia — mówię o tym, co spostrzegam, bez krytyki i osądu. Możemy pominąć ten etap, jeśli chcemy być wysłuchani (empatia).
- Uczucia — mówię o konkretnych uczuciach, które pojawiają się we mnie, pod wpływem spostrzeżeń, za którymi kryją się moje:
- Potrzeby — wyrażam swoją potrzebę, pragnienie, oczekiwanie.
- Prośby — proszę rozmówcę o konkretne działanie, które mógłby podjąć, aby zaspokoić moją potrzebę, niczego nie żądając. Pomijamy, jeżeli chcemy, aby nas tylko wysłuchano.
Kilka rad — jak dobrze przekazać informację zwrotną
Tip 1. Przygotuj się do przekazania feedbacku.
- Wybieraj odpowiednio miejsce i czas – nie od razu, nie w emocjach, ale też nie zwlekaj zbyt długo z przekazaniem komunikatu. Skupiaj się na 1-2 sprawach na raz.
- NIE formułuj pochopnych wniosków — opieraj się na faktach. Opisuj, zamiast oceniać.
- Bądź pozytywnie nastawiony do rozmowy i osoby feedbackowanej.
- Dostosuj komunikację/metodę feedbacku do konkretnej sytuacji i osoby (ze względu na osobowość, źródła motywacji, potrzeby).
- Warto budować relację z pracownikiem (zaufanie), by móc dawać regularnie konstruktywny feedback, który jest potem dobrze wykorzystywany.
- Obserwuj, czytaj mowę ciała, aby właściwie reagować na trudne sytuacje i silne emocje rozmówcy.
Tip 2. Bądź konkretny — unikaj uogólnień.
- NIE używaj: „nigdy”, „zawsze”, „za każdym razem”, „wszyscy”.
- Informacja zwrotna nie zawiera „ale”. Podważasz wiarygodność tego, co powiedziałeś przed słowem “ale” i skupiasz uwagę na drugiej części wypowiedzi. Przykład: “Ładna sukienka, ale mogłaby mieć inny kolor”.
Tip 3. Oceniaj zachowanie, a nie osobę.
- Skupiaj się na konkretnych zachowaniach i twoich obserwacjach.
- Odnoś się do sytuacji/pracy, a nie do osobowości pracownika.
- Nie używaj określeń dot. oceny kogoś/szufladkowania: Przykład: „jesteś ostra”,” jesteś zamknięta” i przypuszczeń typu „powinnaś być”. Przykład: „powinnaś być milsza”, „na tym stanowisku powinnaś być bardziej otwarta”.
Tip 4. NIE pouczaj.
- Zamiast pouczać — zapytaj o pomysły, albo podaj swoje alternatywne rozwiązanie w sposób otwarty. Przykład: „Jak myślisz, co mógłbyś w podobnej sytuacji zrobić następnym razem?”, „Czy mogę coś zrobić, by Ci w tym pomóc?”, „Co o tym sądzisz?”.
W każdym dobrze funkcjonującym zespole powinniśmy przekazywać sobie pozytywną i korygującą działania, informację zwrotną. Pochwały i uznanie, wspólne świętowanie sukcesów, są ważne, bo podtrzymują zaangażowanie albo czasem je nawet zwiększają. Żadna z wielu dostępnych metod feedbacku nie zadziała dobrze, jeśli nie podejdziemy do rozmówcy po partnersku z otwartą i szczerą komunikacją i odpowiednimi intencjami. Do rozmowy dotyczącej informacji zwrotnej należy się porządnie przygotować, tak by feedback był oparty na konkretnych przykładach i w efekcie doprowadził do pozytywnej zmiany, a nie zdemotywowania i poczucia krzywdy czy niesprawiedliwości.
Dlaczego empatyczny feedback się opłaca?
- dbamy o relacje,
- dbamy o współpracę,
- dbamy o efektywność pracy i zaangażowanie,
- przeciwdziałamy rotacji,
- dbamy o ogólne samopoczucie odbiorcy (nie chcemy sprawiać mu przykrości),
- rozwijamy i motywujemy,
- eliminujemy wszelkie możliwe konsekwencje negatywnego feedbacku.
Źródło:
- Książka: Feedback (i inne brzydkie słowa). Dlatego informacja zwrotna jest tak ważna i jak to robić dobrze. Chandler Tamra M.
- Książka: Radical Candor. Kim Scott
- Książka: Szef wymagający i wyrozumiały. Kim Scott
Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HR Business Partner