Dekalog managera stawiaj zespół na pierwszym miejscu swoich działań I decyzji
10.11.2022

Dekalog managera: stawiaj zespół na pierwszym miejscu swoich działań i decyzji

„Dobry zespół poradzi sobie bez managera, najlepszy manager nie istnieje bez zespołu.” – usłyszałam od mentora na początku swojej drogi managerskiej. Słowa te towarzyszą mi do dziś, a wraz z nabytym doświadczeniem, zrozumiałam jaką prawdę niosą ze sobą. Nie obyło się bez błędnych decyzji, nieporozumień, a nawet konfliktów na linii ja – zespół. Z drugiej strony, w swojej pamięci przechowuję tysiące dobrych chwil, sukcesów, czasami mega radości i wzruszeń. W każdym z tych wspomnień obok mnie stoją ludzie, z którymi miałam zaszczyt i przyjemność współpracować i dzięki którym moja droga zawodowa jest tak inspirująca.

Dlaczego o tym mówię? Ponieważ na swojej drodze ciągle spotykam managerów, którzy nie szanują podległych im pracowników, wychodząc z założenia „nie ten, to inny”. Od dzieciństwa przyzwyczajeni do autokratycznego stylu zarządzania – najpierw w domu rodzinnym (pamiętasz słynne „dzieci i ryby głosu nie mają”?), później w szkole („jak się nie będziesz uczył, to wylecisz ze szkoły i skończysz jak menel”), skończywszy na pracy zawodowej („na twoje miejsce mam 5 kandydatów”), powielają wyuczone wzorce. Są przekonani, że wraz ze stanowiskiem otrzymali wiedzę i umiejętności zarządzania rzędem dusz. W rzeczywistości to prosta droga do katastrofy – braku realizacji planów i KPI, spadku zaangażowania pracowników, ich ucieczek na chorobowe lub odejść do innego pracodawcy.

Jak zatem należy dbać o motywację i zaangażowanie zespołu?

Przed wszystkim zawsze pamiętaj o zasadzie, którą opisałam w pierwszym zdaniu.
Nie jest to łatwe, biorąc pod uwagę mnogość zadań, którym musisz sprostać. Twoi przełożeni oczekują od ciebie wykonania określonych zadań i osiągnięcia zaplanowanych wyników, realizacji założonych wskaźników jakościowych, sprawnego i terminowego raportowania. Nietrudno wpaść w pułapkę pt. „najważniejszy jest plan, plan i jeszcze raz plan”, zapominając, że za wykonaniem planu stoi twój zespół, a nie ty.

Dbaj o poczucie wartości swoich pracowników.

Każdy z nas chce mieć pewność, że dobrze wykonuje swoją pracę i ma realny wpływ na wynik operacyjny swojego zespołu, działu, firmy. Udzielaj regularnego feedbacku, dziel się swoimi spostrzeżeniami, motywuj do działania, wspieraj, rozwijaj. Bądź szczery w swoich wypowiedziach i postawie.

Miej zaufanie.

Błędem wielu managerów, w szczególności zarządzających zespołami rozproszonymi, jest brak zaufania do pracownika. Nieufność wynika z braku możliwości kontroli jego pracy – działań jakie podejmuje i czasu, w jakim je wykonuje. Sama doskonale wiem, jak trudno jest się przełamać i przestać mówić „sprawdzam”. Jeżeli jednak chcesz zbudować zaangażowany zespół musisz popracować nad zaufaniem do swoich ludzi.

Postępuj etycznie.

Bierz odpowiedzialność za swoje decyzje i działania. Nie manipuluj, nie stosuj ukrytych zasad gry. Bądź sprawiedliwy w ocenach i osądach. Trzymaj emocje na wodzy. Traktuj swoich ludzi tak, jak sam chciałbyś być traktowany.

Jeżeli dobro twojego zespołu postawisz w centrum twoich działań, wynik „zrobi się sam”, niejako przy okazji, a jego osiągnięcie będzie zdecydowanie łatwiejsze i dające więcej satysfakcji.

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.