Dekalog Managera: Pilnuj wyników pracy Twojego zespołu
05.06.2023

Dekalog Managera: Pilnuj wyników pracy Twojego zespołu

Człowiek ma w życiu albo wymówki, albo wyniki – Jack Canfield 

Tematem przedostatniego odcinka Dekalogu Managera jest obszar, który stanowi podstawę oceny skuteczności każdego szefa – wyniki osiągane przez zespół, którym zarządza. Dlaczego piszę o nich dopiero teraz, skoro są one kluczowym miernikiem pracy managera? Dlatego, że w mojej ocenie (podobnie jak wielu autorytetów z dziedziny zarzadzania ludźmi) skupienie się na rozwoju i dbaniu o pracowników przekłada się na osiąganie przez nich ponadprzeciętnych wyników – upraszczając można stwierdzić „zadbaj o swoich ludzi, a wyniki same przyjdą” 😉 Nie oznacza to jednak, że manager ma zapomnieć o podstawowym zadaniu, które stawia przed nim organizacja – zapewnieniu prawidłowej i terminowej realizacji zadań.  

Managerowie preferujący autokratyczny styl zarządzania powiedzą:

„Żaden problem. Każdy wie, że praca polega na sumiennym i terminowym wykonywaniu powierzonych mu obowiązków, za które otrzymuje ustaloną zapłatę. Jeżeli komuś się to nie podoba, to niech poszuka innej pracy. W moim zespole liczy się tylko wynik”. Z kolei liderzy, którym bliski jest afiliacyjny styl zarządzania stwierdzą: „Ważna jest atmosfera, jaką buduję w swoim zespole. To naturalne, że ludzie chętniej pracują w otoczeniu przyjacielskich, życzliwych, pozytywnie nastawionych współpracowników. Wyniki, owszem są ważne, ale ważniejsi są ludzie”. Prawdę mówiąc, obaj będą mieli rację. I niestety, obaj w równym stopniu narażeni są na managerską porażkę – jednemu trudno będzie zbudować stabilny, zaangażowany zespół, drugi ryzykuje brakiem realizacji wyznaczonych zadań. Obszernie opisała to Kim Scott, wieloletnia managerka takich firm jak Google czy Apple, w książce „Szef wymagający i wyrozumiały. Jak skutecznie zarządzać, nie tracąc ludzkiego oblicza” (więcej informacji na temat tej lektury znajdziesz w artykule Radykalna szczerość – kluczowa kompetencja nowoczesnego managera? do podlinkowania tytuł – https://strefa-managera.pl/radykalna-szczerosc-kluczowa-kompetencja-nowoczesnego-managera/ ).  

W jaki sposób dbać o wyniki, nie tracąc przy tym „ludzkiego oblicza”? Jak sprawić, aby pracownicy wykonywali swoje zadania skutecznie i terminowo, a jednocześnie z przyjemnością przychodzili do pracy? 

Oto lista kluczowych zagadnień, które pozwolą Ci sprostać temu wyzwaniu: 

  • Wypracuj z zespołem jasne zasady pracy i współpracy, które będą obowiązywały wszystkich (również Ciebie). 
  • Sprawiedliwie przydzielaj obowiązki, poprzedzone analizą kompetencji pracowników. 
  • Ustal plan działania i oczekiwany rezultat dla każdego realizowanego zadania. 
  • Wyznacz sposoby i terminy monitorowania postępów realizacji.  
  • Systematyczne udzielaj feedbacku. 
  • Dbaj o szczerą i otwartą komunikację. 
  • Bądź pomocny w sytuacjach trudnych, które przekraczają umiejętności pracowników. 
  • Reaguj w sytuacjach nieprzewidzianych, grożących terminowemu wykonaniu zadań. Nie zwlekaj z decyzjami – w takich momentach liczy się szybkość. 
  • Nie dawaj przyzwolenia na negatywne zachowania takie jak lekceważenie poleceń, pozorowanie pracy czy bylejakość.  
  • Nie bój się dyscyplinować ludzi, jeżeli wymaga tego sytuacja. 
  • Nie zapominaj chwalić ludzi, jeżeli na to zasłużyli. 
  • Realizuj własne cele – bądź wzorem do naśladowania dla swoich pracowników. 

Istnieje wiele narzędzi, które ułatwiają planowanie i monitorowanie działań – zarówno tych tradycyjnych (np. karta celów, tygodniowe/ miesięczne plany pracy, macierz Eisenhowera), jak i wywodzących się ze zwinnych metodyk (np. road mapa, tablica Kanban, czy wykres Gantta). Nie ma większego znaczenia, na który się zdecydujesz – ważne abyś wdrożył go w całym zespole i nieustannie z niego korzystał. Pracownicy nie tylko muszą wiedzieć, kiedy i czego będziesz od nich wymagał. Muszą mieć też czas, aby nauczyć się pracować z tym narzędziem i dostrzec indywidualne korzyści, płynące z jego wdrożenia.

Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.