Radykalna szczerość - kluczowa kompetencja nowoczesnego managera?
14.02.2023

Radykalna szczerość - kluczowa kompetencja nowoczesnego managera?

Czy manager może być jednocześnie wymagający i empatyczny? Skupiony na wynikach i dbający o ludzi? Podejmować trudne managerskie decyzje i cieszyć się zaufaniem pracowników? W pierwszej chwili ciśnie się na usta: to niemożliwe! A jednak!

W 2017 roku pojawiła się na rynku książka Kim Scott „Radical Candor: Be a Kick-Ass Boss Without Losing Your Humanity” (przetłumaczona na język polski w 2019, pod tytułem: Szef wymagający i wyrozumiały. Jak skutecznie zarządzać, nie tracąc ludzkiego oblicza). Na 358 stronach autorka udowadnia, że istnieje złoty środek między orientacją na wynik, a orientacją na ludzi – jest nią RADYKALNA SZCZEROŚĆ.  

Radykalna szczerość to podejście, które charakteryzuje równowagę pomiędzy wymaganiami względem pracowników a okazywaną im empatią.

Metoda wyjaśnia jak połączyć pochwałę z krytyką, w sposób pozwalający na realizację planów z jednoczesnym utrzymaniem wysokiej motywacji i lojalności zespołu.  

Radykalna szczerość, to działanie oparte o dwie płaszczyzny: 

  • osobistą troskę, 
  • bezpośrednią konfrontację. 

Osobista troska, to dbałość o szczere, prawdziwe relacje ze swoimi pracownikami. Manager, który chce zbudować więź z podwładnymi, powinien dążyć do zrozumienia ich emocji, potrzeb i wyznawanych wartości. Powinien być blisko swoich ludzi, aby wiedzieć kiedy wyciągnąć do nich pomocną dłoń, a kiedy świętować ich sukcesy. Z drugiej strony sam nie może zakładać maski chłodnego profesjonalisty – powinien okazywać swoje emocje i otwarcie mówić o rzeczach dla niego ważnych. Kim Scott wskazuje, że otwarta, empatyczna postawa jest fundamentem budującym zaufanie i sympatię pracowników, podnosi ich morale i zwiększa motywację do pracy

Z kolei bezpośrednia konfrontacja, to umiejętność prowadzenia z pracownikami szczerych, otwartych dyskusji. Nawet tych trudnych – dotyczących ich oceny, informacji o zmianach personalnych (np. przeniesienie do innego zespołu, brak awansu) czy zwolnieniach. To odwaga kwestionowania błędnych decyzji i udzielania konstruktywnego feedbacku. Ze strony lidera jest to również umiejętność przyjmowania informacji zwrotnej dotyczącej jego samego. Manager radykalnie szczery ma odwagę zadawać pytania: Jak oceniasz moją pracę? Pomysł? Decyzję? Co mogłem zrobić lepiej? Co mogę poprawić w przyszłości? 

Jak widać, radykalna szczerość wymaga od managera posiadania rozwiniętych kompetencji „miękkich” oraz wysokiej samoświadomości. Granica, która pozwala zachować skuteczny balans między osobistą troską a bezpośrednią konfrontacją jest bardzo cienka i łatwo ją naruszyć. Manager, którego charakteryzuje niski poziom osobistej troski oraz niski poziom bezpośredniej konfrontacji, jest postrzegany przez pracowników jako „nieszczery manipulant”. Ten, którego cechuje wysoki poziom bezpośredniej konfrontacji, ale niski poziom empatii, jako określany „raniącym agresorem”.  Z kolei utrzymywanie osobistej troski na wysokim poziomie, przy jednoczesnym unikaniu bezpośredniej konfrontacji prowadzi do „rujnującej empatii”. Kim Scott w swojej książce opisuje każdą z tych postaw, wraz z konsekwencjami jakie niosą dla zespołu, managera i organizacji.      

Kim Scott wydaje się być osobą, która wie o czym mówi. Ponad 20 lat spędziła w Dolinie Krzemowej, zarządzając ludźmi, którzy są odpowiedzialni za sukcesy Google, Apple, Dropbox czy Twittera. Współpracowała w największymi – Larrym Pagem, Sheryl Sandberg, Stevem Jobsem i Timem Cookiem. Doświadczeniem, które zebrała podczas swojej kariery zawodowej, postanowiła podzielić się ze światem i wskazać innym managerom – jak połączyć „niemożliwe do pogodzenia”.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.