WAŻNE! Wszystkie czerwcowe LIVE MEETINGI teraz za jedyne 99 zł!
Merytoryczna dawka wiedzy prawie 50% taniej. Szczegóły w zakładce: Oferta/Live Meetingi.

Culture book — potrzebny, czy fanaberia
23.03.2023

Culture book — potrzebny, czy fanaberia?

Culture book to (dokument) pigułka wiedzy na temat firmowej kultury – informacji, które powinni znać pracownicy i kandydaci (a nawet klienci) – wartości, zasady, styl pracy i komunikacji.

Culture Book’a warto opracować ze względu na cele: 

  • rekrutacyjne — pokazanie kultury firmy, wyróżnienie się na rynku pracy, wśród konkurencji, dobór odpowiednich kandydatów pasujących do organizacji, 
  • wdrożeniowe (onboarding) – wspiera nowe osoby w zapoznaniu się i zrozumieniu organizacji, pozwala na większe utożsamienie się pracownika z firmą, 
  • zarządzanie pracownikami — ukierunkowanie celów i strategii firmy, dookreślenie kultury, środowiska pracy, pokazanie spójności i autentyczności w działaniach, 
  • zapobiega problemom dot. rotacji, niepożądanych zachowań, braku efektywności w realizacji celów spójnych z kierunkiem firmy. 

Jak się przygotować do tworzenia i wdrożenia? 

Stwórzmy interdyscyplinarny zespół składający się z pracowników różnych działów tj. HR, EB, marketing, CEO i osób z innych działów. Każda osoba w firmie tworzy jej kulturę. Warto skorzystać zatem z wielu perspektyw i umiejętności. Zarząd określa misję i wizję. Pracownicy wyrażą swój pogląd na obraz kultury w organizacji.  

Taki projekt może trwać nawet kilka miesięcy, zatem powinien być sprawnie przeprowadzony i odpowiednio zaplanowany. Zorganizujmy warsztaty, spotkania indywidualne i projektowe, podzielmy prace i odpowiedzialności, wybierzmy lidera projektu, aby w konsekwencji powstał dokument pokazujący w sposób autentyczny,  środowisko, w którym pracujemy. Pierwszy etap to spisanie koncepcji i celów, kolejny to zebranie materiałów i tworzenie treści, a ostatni to wybranie layoutu dokumenty, opracowanie marketingowe i zaplanowanie wdrożenia. Tutaj warto zastanowić się nad metodami dystrybucji (zewnętrznie i wewnętrznie) oraz wyznaczeniu ambasadorów promujących culture booka i inspirujących do jego wykorzystania.  

Powstały dokument może zawierać następujące elementy: 

  • wypowiedzi pracowników, zarządu, 
  • cel strategiczny i kierunki rozwoju firmy (misja, wizja), 
  • hasło firmowe i branding, 
  • informacje dot. panującej kultury, zwyczajów, rutyny, wartości, zachowań, przekroju struktury — jakim jesteśmy zespołem i o co dbamy (np. zdjęcia z życia firmy), 
  • model przywództwa, jaki prezentują liderzy, 
  • EVP (Employee Value Proposition), czyli to, co organizacja oferuje swoim pracownikom oraz kandydatom. 

Jeżeli któregoś z powyższych aspektów wcześniej nie określiliśmy to to jest odpowiedni moment, aby się nad tym zastanowić: Czy jest nam to potrzebne? Czy wiemy jaką kulturę posiada organizacja i jak ją przedstawić, aby była atrakcyjna na rynku pracy?  

Kreatywność tutaj nie zna granic, ale musimy pamiętać, aby wszystko, co wymyślimy było wiarygodne, czyli tworzymy tylko prawdziwy przekaz. Nie skupiajmy się stricte na tym, co zrobiła konkurencja. Inspirujmy się, opracowując swój własny firmowy dokument, w pełni odzwierciedlający kulturę, język, styl bycia i pracy, na miarę naszych potrzeb i odbiorców.  

Culture Book nie dla każdej organizacji

Najczęściej na stworzenie takiego dokumentu decydują się duże organizacje, korporacje o określonej kulturze lub mniejsze firmy, dla których culture fit jest kluczowym elementem i budują przez to środowisko pracy bardzo świadomie. Na kulturze organizacji opierają się wtedy inne procesy wewnętrzne (rekrutacja, onboarding, komunikacja, branding). W przypadku gdy firma zdecyduje się dookreślić, jaką kulturą się charakteryzuje,  to wykonanie Culture Book’a jest idealną sposobnością na analizę i domknięcie wszystkich ważnych aspektów firmowych w jednym dokumencie, do wykorzystania w wielu procesach. Przełoży się to na pewno pozytywnie na funkcjonowanie całej organizacji. Na sukces Culture Book’a składa się jednak kilka czynników m.in. udział zarządu i różnych grup pracowników, poprawnie przeprowadzony proces projektowy, dojrzałość i gotowość organizacji do tego kroku oraz przede wszystkim świadomość własnej kultury. 

Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HR Business Partner

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.