27% rabatu na wakacje! Sprawdź najpopularniejsze tematy i zapisz się już dziś.
Listę szkoleń objętych promocją znajdziesz TUTAJ»

Zmotywowany pracownik to marzenie każdego managera. Jak motywować ludzi w swoim zespole - cz.3
28.08.2023

Zmotywowany pracownik to marzenie każdego managera. Jak motywować ludzi w swoim zespole - cz.3

Zmotywowani i zaangażowani pracownicy są ważnym czynnikiem, decydującym o sukcesie każdej firmy. To fakt, z którym nie sposób polemizować. Wiele przedsiębiorstw przykłada dużą wagę i poświęca sporo energii działaniom mającym zwiększyć i utrzymać wysoki poziom motywacji swoich pracowników. Zabiegi prowadzone są na różnych szczeblach organizacji – zarówno centralnie (systemy motywacyjne, programy benefitów, ścieżki kariery i awansów), jak i w ramach poszczególnych jednostek – departamentów, działów, zespołów etc. W drugim przypadku sukces spoczywa w głównej mierze na barkach managerów, którzy zarządzają danymi obszarami. To oni – poprzez swoje codzienne działania – budują zaangażowanie i sprawiają, że ludziom „chce się chcieć”.  

Wielu managerów, z którymi miałam przyjemność pracować, poszukiwało skutecznych sposobów motywacji swoich pracowników. Poświęciliśmy wiele godzin na dyskusje o różnych narzędziach motywacyjnych – ich wadach, zaletach i możliwościach wykorzystania. W dzisiejszym artykule przybliżam efekty naszej pracy – oto lista protipów, które charakteryzuje wysoki stopień skuteczności oraz uniwersalizm zastosowania w budowaniu wysoko zaangażowanych zespołów. 

POCHWAŁA 

Pochwała stanowi jedno z najlepszych narzędzi managerskich, służących zwiększaniu motywacji – wpływa na pozytywny nastrój i zadowolenie pracownika, stanowi feedback jego osiągnięć i buduje jego profesjonalizm w oczach innych. Kilka słów uznania, wypowiedzianych na forum, wpływa na zaangażowanie całego zespołu, ponieważ pozostali, widząc że manager potrafi docenić wysiłek kolegi/ koleżanki z zespołu, również będą chcieli je zdobyć. W końcu – zgodnie teorią Abrahama Maslowa – każdy z nas odczuwa potrzebę bycia docenionym. W dodatku pochwała nic nie kosztuje. Jest tak prosta, a jakże skuteczna.

ZWIĘKSZENIE ZAKRESU ODPOWIEDZIALNOŚCI / AWANS WEWNĄTRZ ZESPOŁU 

To kolejne bezkosztowe narzędzie, które wpływa na budowanie motywacji i zaangażowania pracownika. Zwiększając zakres jego odpowiedzialności lub awansując go w ramach zespołu (nawet, jeżeli jest to awans nieformalny) manager wysyła jasny sygnał: „Zależy mi na tobie i twoim rozwoju”. Możliwości jest wiele – może to być nowe zadanie, pozycja lidera w nowym projekcie, funkcja zastępcy w niektórych czynnościach managerskich lub podczas jego nieobecności. Ważne, aby nowe obowiązki przydzielić „z głową” – tak, aby pracownik mógł im sprostać. W przeciwnym razie, można osiągnąć efekt odwrotny i finalnie doprowadzić do spadku motywacji, frustracji i nagromadzenia negatywnych emocji.   

ZWIĘKSZENIE DECYZYJNOŚCI 

Zgodnie z koncepcją zarządzania sytuacyjnego, zwiększanie decyzyjności jest naturalnym elementem rozwoju pracownika. Wraz z nabywanym doświadczeniem powinna iść większa swoboda w wykonywaniu zadań i niezależność w planowaniu i realizacji działań. Praca managera powinna skupiać się na delegowaniu, monitorowaniu postępów oraz wsparciu, w sytuacjach, które tego wymagają. Nadmierna kontrola, planowanie pracy pracowników, mówienie im co i jak mają zrobić, jest jednym z mocniejszych czynników demotywujących i obniżających zaangażowanie doświadczonych pracowników.     

INTEGRACJA 

Czy to się komuś podoba, czy nie, relacje w pracy są ważne i mocno wpływają na wysoki poziom zaangażowania. Ludzie pracujący w pozytywnym, przyjaznym i zaufanym środowisku są bardziej efektywni, twórczy i zmotywowani do osiągania ponadprzeciętnych wyników. Dlatego warto zainwestować czas i energię w działania integracyjne. Może to być wyjazd szkoleniowy, zorganizowanie aktywnego wypoczynku na łonie przyrody lub wspólne wyjście na pizzę. Ważne, aby zespół mógł poznać się w środowisku pozazawodowym, w którym relacje wykraczają poza służbowe obowiązki.  

ŚWIĘTOWANIE SUKCESÓW 

Kolejne proste i ultraskuteczne narzędzie w rękach managera. Popatrzmy na sportowców – kto, jak kto, ale oni potrafią celebrować sukcesy J Uroczyste wręczanie medali czy pucharów, publicznie odegrany hymn państwowy, gratulacje, zabawa i chwila relaksu przed kolejnymi sportowymi zmaganiami. Pracownicy również mają potrzebę fetowania sukcesów – w końcu poświęcili mnóstwo czasu i energii na wykonanie danego zadania, realizację projektu, zakończenie jakiegoś etapu pracy. Wspólna celebracja osiągnięć pozwala symbolicznie zamknąć okres wzmożonej pracy, daje chwilę wytchnienia przed kolejnym wysiłkiem oraz niesamowicie wpływa na wysoki poziom zaangażowania całego zespołu. 

Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.