27% rabatu na wakacje! Sprawdź najpopularniejsze tematy i zapisz się już dziś.
Listę szkoleń objętych promocją znajdziesz TUTAJ»

Trudna sztuka przyjmowania niepochlebnego feedbacku. Ogarnąć emocje
13.04.2023

Trudna sztuka przyjmowania niepochlebnego feedbacku. Ogarnąć emocje

Często negatywną opinię na nasz temat odbieramy jak atak, co przełącza nas automatycznie w tryb “walcz, albo uciekaj”. Nie myślimy racjonalnie, zalewają nas emocje i działamy instynktownie. Krytyka, nawet konstruktywna, wzmaga w nas trudne i silne emocje, bo rośnie w nas lęk przed odrzuceniem, odczuwamy niesprawiedliwość, czujemy się poniżeni itp. Takie schematy działają także w środowisku pracy. Kiedy słyszymy niepochlebną wypowiedź ze strony szefa czy współpracownika, czujemy się gorsi, niekompetentni, a w konsekwencji możemy obawiać się społecznego wykluczenia z grupy  lub zwolnienia

Mamy do dyspozycji kilka metod przekazywania feedbacku, w zależności od informacji, sytuacji czy rozmówcy. Najlepiej wybierać te empatyczne, które zapewnią otwartość, szczerość i bezpieczeństwo obu stronom i mogą zapobiec negatywnym skutkom źle przekazanej informacji zwrotnej, szczególnie w przypadku nieprzyjemnych wiadomości.  

Jak sprawdzić, czy osoba w sposób zrozumiały przyjęła feedback? 

  • Zgadza się, że przytoczone fakty/zachowania miały faktycznie miejsce. 
  • Rozumie wagę konsekwencji swojego działania. 
  • Zgadza się, że zachowanie wymaga poprawy i zamierza je zmienić. 

Trudne i silne reakcje (obronne) na udzielony niepochlebny feedback, możemy rozpoznać u rozmówcy po reakcjach tj.: 

  • Nie zgadza się z przekazaną krytyką, z faktami i z poglądem, że w ogóle istnieje jakiś problem (“W czym jest problem?”). 
  • Nie przejawia zainteresowania lub uważa, że jego/jej to nie dotyczy. (“To nie mój problem!”) 
  • Jest zszokowany, panikuje, martwi się, płacze. 
  • Wpada w gniew, jest agresywny. 
  • Wycofuje się/blokuje, chce skończyć rozmowę. 

Powyższe zachowania mogą być związane z szerszą perspektywą odbiorcy, czyli wyzwalaczami, z których może często sam nie zdawać sobie sprawy. Są to:  

  • pułapki myślenia, wewnętrzne wyzwalacze,  
  • schematy działania,  
  • poczucie własnej wartości,  
  • wrażliwość,  
  • nieradzenie sobie z emocjami, 
  • typy osobowości (odpowiednia komunikacja),  
  • relacje z rozmówcą, 
  • pozycja zawodowa (szef-pracownik, pracownik-szef, szef-ekspert, szef-junior …), 
  • analiza transakcyjna (schematy zachowania i odczuwania: Ja – Dorosły, Ja – Dziecko, Ja – Rodzic). 

Przygotuj się do przekazania feedbacku

Spraw by bezpieczne dla innych ludzi było bycie szczerym z Tobą. Możesz to zrobić przez: 

  • Przyjmowanie informacji, nawet gdy są krytyczne. 
  • Słuchanie – niebronienie czy usprawiedliwianie się (chyba że ktoś nie ma racji i niesłusznie wyciągnął wnioski). 
  • Zadawanie pytań. 
  • Np. zaoferuj podsumowanie tego, co usłyszałeś. 
  • Np. doceń te miejsca, z którymi się zgadzasz, zanotuj te, które powodują Twój sprzeciw lub pytania (po to, by potem nad nimi pomyśleć). 
  • Np. poświęć trochę czasu na to, czego właśnie się dowiedziałeś – potem zdecyduj jak zareagujesz. 
  • Np. zaoferuj inny pogląd na sprawę, o ile jest on konstruktywny. 

Warto się przygotować do przekazywania negatywnej opinii, bo bardzo łatwo możemy narazić się na niemiłe konsekwencje, a przecież dbamy o: 

  • relacje, 
  • współpracę, 
  • efektywność pracy i zaangażowanie, 
  • ogólnie dobre samopoczucie odbiorcy, 

oraz przeciwdziałamy rotacji, rozwijamy i motywujemy i eliminujemy wszelkie możliwe skutki krytycznego feedbacku.

Jak sobie radzić z emocjami podczas rozmowy feedbackowej? 

Zacznijmy od tego, że dużo zależy od przygotowania się Nadawcy informacji zwrotnej do spotkania i rozmowy: 

  • Umów spotkanie z wyprzedzeniem, informując o jego celu. 
  • Nastaw się pozytywnie, mając otwartą głowę, która jest gotowa na różne scenariusze.  
  • Przygotuj się mając pod ręką: temat spotkania, konkretne argumenty, odpowiedni czas, przemyślaną strategię/metodę feedbacku, opracowane ewentualne pytania, czy rozwiązania sytuacji. 

W trudnych sytuacjach musimy wiedzieć, że zawsze mamy wyjście, możemy np. zakończyć spotkanie z informacją, że do tematu wrócimy w określonym terminie i na spokojnie. 

Odbiorca także powinien się przygotować do rozmowy dot. oceny jego pracy czy zachowania: 

  • Nastaw się pozytywnie i bądź otwarty na informację zwrotną. 
  • Wcześniej możesz sam przemyśleć wyniki swojej pracy, aby być świadomym plusów i minusów. 
  • Przygotowuj się do rozmowy (świadomość swoich wyników, fakty i argumenty “za i przeciw”, plan alternatywny na trudne sytuacje). 
  • Rozmawiaj szczerze, pokazuj swoją perspektywę i także przekazuj feedback nadawcy. 
  • Bądź świadomy swoich reakcji obronnych (jeśli wiesz, że krytyka nawet uzasadniona, działa na ciebie jak “płachta na byka” – kontroluj emocje gniewu, resztą możesz podzielić się z rozmówcą). 

W przypadku trudności w przyjęciu feedbacku (trudnych emocji) poproś o zakończenie spotkania i powrotu do rozmowy w innym czasie. Kiedy potrzebujesz czasu, aby coś przemyśleć, aby się do tego ustosunkować — poproś o niego. 

Gdy chcemy przekazać komuś zdecydowanie negatywny feedback — możemy podzielić rozmowę na dwie części. Pierwsza posłuży: 

  • przekazaniu informacji,  
  • wysłuchaniu argumentacji, 
  • próbie wypracowania planu naprawczego.  

Potem robimy sobie kilkudniową przerwę, na spokojne przemyślenie i przeanalizowanie informacji. Drugie spotkanie będzie znacznie łatwiejsze – emocje opadną i może pojawi się szansa na znalezienie satysfakcjonującego wszystkich rozwiązania problemów. 

Negatywny feedback i krytyczne opinie na temat naszej pracy, czy zachowania dla każdego mogą być trudne do przyjęcia i zaakceptowania. Wiele osób odczuwa także duży stres w momencie, kiedy musi przekazać opinię korygującą czyjeś zachowanie czy wyniki pracy. Dla obu stron taka rozmowa może być trudna, wywołując silne emocje. Warto się do niej przygotować, nastawić pozytywnie, będąc otwartym i empatycznym w stosunku do rozmówcy.  

Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HR Business Partner

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.