22.05.2024

Trendy w rozwoju umiejętności cyfrowych i analizy danych w dziale HR  

Teraz technologia odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu strategii i procesów, zatem także i działy HR muszą dostosować się do nieustannie zmieniających się wymagań. Ostatnie lata przyniosły wyraźne trendy w rozwoju umiejętności cyfrowych i analizy danych również w tym dziale, co znacząco wpłynęło na sposób, w jaki organizacje zarządzają swoimi zasobami ludzkimi. 

Dział HR pełni ważną rolę w dążeniu do sukcesu organizacji poprzez zarządzanie jej największym kapitałem – ludźmi. To właśnie HR odpowiada za rekrutację, rozwój, motywację i retencję pracowników, co ma bezpośredni wpływ na osiąganie celów strategicznych i konkurencyjność firmy. Współcześni pracownicy oczekują, że HR będzie wykorzystywał nowoczesne technologie i narzędzia do zapewnienia im najlepszych warunków pracy oraz możliwości rozwoju. Dlatego też umiejętności cyfrowe i analiza danych stają się kluczowymi obszarami, które HR musi na bieżąco rozwijać, aby sprostać oczekiwaniom współczesnego rynku pracy. 

HR trendy 2024 

Firma Gartner przeprowadziła ankietę wśród ponad 500 liderów HR w 40 krajach i wszystkich głównych branżach, aby zidentyfikować i ocenić najważniejsze trendy, priorytety i oczekiwane wyzwania w obszarze HR na rok 2024. Na szczycie listy w raporcie “Top 5 Priorities for HR Leaders in 2024” znajduje się: rozwój liderów i managerów, obejmujący kulturę organizacyjną, technologię HR, zarządzanie zmianami i zarządzanie karierą oraz mobilność wewnętrzną. Co wpływa na te trendy? 

  • Utrzymujący się niedobór niezbędnych umiejętności. 26% dyrektorów generalnych ocenia niedobór talentów jako najbardziej szkodliwy czynnik dla perspektyw biznesowych. 
  • Rosnący wpływ sztucznej inteligencji na organizację i pracowników. 68% kadry kierowniczej zgadza się, że korzyści ze sztucznej inteligencji przewyższają ryzyko. Ale tylko 22% liderów HR jest mocno zaangażowanych w ogólnofirmowe dyskusje na temat GenAI. 

Zatem HR nie tylko musi się skupić na rozwoju swoich umiejętności cyfrowych, ale także na podniesieniu w tym zakresie kompetencji innych członków zespołów.  

Badanie “AI i rynek pracy w Polsce 2023” wskazuje na kilka interesujących wniosków wynikających z perspektywy pracowników. W związku z tym przed organizacjami, działami HR oraz managerami stoją nie lada wyzwania, w tym np. podnoszenie świadomości pracowników (poprzez warsztaty, szkolenia, czy komunikację firmową dot. informacji o realnym wpływie AI na pracę i funkcjonowanie organizacji). Około ⅓ pracowników deklaruje, że posiada wiedzę na temat AI na dobrym poziomie i już teraz korzysta z niej do celów zawodowych (tylko 11% w stopniu zaawansowanym), ale 20% pracowników biurowych niewiele wie o sztucznej inteligencji.  

Znaczenie analizy danych i nowych technologii w HR 

Od automatyzacji procesów rekrutacyjnych i szkoleniowych po wdrażanie systemów zarządzania personelem opartych na chmurze, HR musi być zaznajomiony z najnowszymi narzędziami i technologiami.  

Wg najnowszego badania Deloitte Human Capital 71% badanych HR-owców uważa, że analityka HR to ważny trend w HR. Jednocześnie jedynie 8% przedstawicieli HR przyznaje, że już teraz posiada użyteczne dla nich dane. 

Analiza danych stała się kluczowym narzędziem wspierającym podejmowanie strategicznych decyzji w dziale HR. Dzięki zaawansowanym narzędziom analitycznym, takim jak sztuczna inteligencja, HR może teraz przewidywać trendy rynkowe, zidentyfikować wzorce zachowań pracowników oraz optymalizować procesy rekrutacyjne i retencyjne. 

Jakie korzyści przyniesie podniesienie kompetencji i bycie na czasie w nowinkami? 

  • Efektywność rekrutacji i selekcji kandydatów. Dzięki umiejętnościom cyfrowym HR może wykorzystać różnorodne narzędzia online do pozyskiwania kandydatów, takie jak platformy rekrutacyjne, media społecznościowe czy strony internetowe. Analiza danych pozwala na lepsze zrozumienie efektywności różnych kanałów rekrutacyjnych oraz identyfikację najlepszych źródeł kandydatów. 
  • Personalizacja doświadczenia pracownika. Dane mogą pomóc HR w lepszym zrozumieniu potrzeb i preferencji pracowników, co umożliwia dostosowanie oferty i programów zatrudnienia do indywidualnych oczekiwań. Umiejętność analizy danych może pozwolić HR na identyfikację trendów w dziedzinie zaangażowania pracowników oraz zapobieganie potencjalnym problemom. 
  • Zarządzanie wynikami pracowników. Analiza danych pozwala na monitorowanie wydajności i wyników pracowników, identyfikację obszarów wymagających poprawy oraz rozwijanie strategii motywacyjnych i szkoleniowych. Dzięki temu HR może aktywnie wspierać zarządzanie talentami i rozwój zawodowy załogi. 
  • Proaktywne zarządzanie zespołem. Dostęp do danych na temat absencji, rotacji pracowników czy poziomu zaangażowania pozwala na proaktywne identyfikowanie potencjalnych problemów i ryzyk oraz podejmowanie działań zapobiegawczych. Analiza danych umożliwia także HR przewidywanie trendów i potrzeb związanych z personelem w organizacji. 
  • Optymalizacja procesów HR. Dzięki umiejętnościom cyfrowym HR może zautomatyzować wiele procesów związanych z administracją personalną, takich jak obsługa dokumentów, wypłaty wynagrodzeń czy zarządzanie czasem pracy. Analiza danych identyfikacji obszarów do poprawy, pomoże także w doskonaleniu procesów rekrutacyjnych, szkoleniowych i innych np. ocen pracowniczych. 

Obecnie dane są coraz bardziej dostępne i ważne dla podejmowania decyzji, zatem rozwój umiejętności cyfrowych i analizy zgromadzonych danych w dziale HR staje się niezbędny do efektywnej pracy. Pozwala na bardziej skuteczne zarządzanie personelem oraz na dostosowanie strategii personalnych do zmieniających się potrzeb i oczekiwań zarówno pracowników jak i organizacji. 

Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HRBP, EB Specjalistka, Trenerka DISC

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.