Świadomość pracowników wzrasta, zatem mają coraz bardziej wymagające oczekiwania
W ostatnich latach rynek pracy przeszedł znaczące zmiany, a oczekiwania pracowników stały się bardziej wymagające niż kiedykolwiek wcześniej. Pracownicy nie szukają już tylko stabilności finansowej, ale również wartości dodanych, które przyczynią się do ich osobistego rozwoju i satysfakcji zawodowej.
Przyjrzyjmy się trendom dot. oczekiwań pracowników, analizując, co ich motywuje oraz jakie kroki mogą podjąć pracodawcy, aby sprostać tym wymaganiom.
- Stabilizacja i bezpieczeństwo zatrudnienia.
W obliczu obecnej niepewności gospodarczej, pracownicy coraz bardziej cenią sobie stabilność zatrudnienia. Oczekują długoterminowych umów o pracę i możliwości rozwoju w firmie.
- Godne wynagrodzenie.
Finanse są (zawsze) ważnym aspektem dla pracowników. Oczekują konkurencyjnych wynagrodzeń, które odzwierciedlają ich umiejętności i wkład w firmę.
- Poczucie identyfikacji z wartościami firmy.
Pracownicy chcą pracować dla firm, których cele i wartości są zgodne z ich własnymi przekonaniami. Coraz częściej zwracają także uwagę na kulturę organizacyjną, bo chcą pracować w miejscach, które propagują etyczne zachowania, dbają o środowisko i społeczną odpowiedzialność.
- Elastyczność pracy i work-life balance.
Jednym z najważniejszych trendów, który wyłonił się dzięki pandemii COVID-19, jest elastyczność pracy, czyli możliwość pracy zdalnej/hybrydowej lub dostosowanie godzin pracy do swojego rytmu dnia i równowaga pomiędzy obowiązkami zawodowymi a prywatnym życiem.
- Rozwój zawodowy i osobisty.
Pracownicy pragną rozwoju. Dostęp do szkoleń, kursów i programów mentorskich stał się ważnym kryterium przy wyborze pracodawcy. Pracownicy chcą widzieć jasne ścieżki kariery oraz możliwości awansu w strukturach organizacji.
- Przydatne benefity.
Oprócz konkurencyjnego wynagrodzenia pracownicy oczekują również atrakcyjnych benefitów. Pakiety zdrowotne, karnety na siłownię, dodatkowe dni urlopu, czy programy wellness to tylko niektóre z przykładów. Najważniejsze, aby były to dodatki, które realnie przydadzą się grupie docelowej.
- Narzędzia pracy.
Dostęp do nowoczesnych technologii i narzędzi pracy stał się standardowym wymaganiem. Pracownicy oczekują zapewnienia odpowiednich zasobów (odpowiednie oprogramowanie, ergonomiczne stanowiska pracy czy narzędzia komunikacyjne, np. do pracy zdalnej), które ułatwią wykonywanie codziennych obowiązków.
- Transparentność i zarządzanie.
Pracownicy chcą mieć dostęp do informacji na temat strategii, celów i wyników firmy, dzięki regularnym spotkaniom, raportom lub otwartym kanałom komunikacji.
Badamy oczekiwania pracowników
Raport „Nowe trendy w rekrutacji — nowe oczekiwania” z marca 2024 roku wskazuje wymagania pracowników i spogląda na aktualną sytuację w miejscach pracy.
- Respondenci uznali za najważniejsze w pracy przede wszystkim satysfakcjonujące wynagrodzenie (57%). Na drugim miejscu stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia (41%). Przyjazny i zmotywowany zespół (29%). Możliwości rozwoju zawodowego oraz równowaga między pracą a życiem prywatnym (work–life balance, 28%). Dostęp do dofinansowywanych kursów i szkoleń (16%) oraz benefity i świadczenia pozapłacowe, takie jak opieka medyczna, karty zniżkowe czy karta sportowa (14%). Na dalszym planie znalazły się pozycja firmy na rynku i jej renoma (8%) oraz działania proekologiczne i charytatywne firmy (6%).
- W temacie elastycznego podejścia do godzin pracy to 1 na 5 badanych (21%) spotkało się z czterodniowym tygodniem pracy, a 1 na 10 obecnie może skorzystać z takiej możliwości. Niemal tyle samo (22%) słyszało o siedmiogodzinnym dniu pracy, a w miejscu zatrudnienia 12% respondentów taki benefit funkcjonuje obecnie. O wsparciu psychologicznym dofinansowanym przez pracodawcę słyszało kiedykolwiek 17% badanych, a 13% z nich przyznało, że taki benefit funkcjonuje w ich miejscu pracy. Podobnie wypada możliwość przychodzenia do biura ze zwierzęciem – słyszało o niej 18% badanych przez Pracuj.pl, a 11% z nich sama może obecnie skorzystać z takiego udogodnienia.
Natomiast 18. edycja badania “Barometr rynku pracy” porusza i mierzy obszary związane z aktualną sytuacją na rynku pracy oraz planami pracowników i pracodawców.
Pracodawcy:
- 35% – firm planuje ogólnofirmowe podwyżki w związku z podniesieniem płacy minimalnej, aby utrzymać równowagę płacową.
- 62% – pracodawców nie wspiera pracowników w zdobywaniu nowych kwalifikacji lub przebranżowieniu się.
- Jakie działania planuje podjąć Państwa firma w tym roku, aby zmniejszyć rotację? Nie mamy sprecyzowanych planów – 38,2%, Podwyżki wynagrodzeń – 22,5%, Oferowanie benefitów pracowniczych – 13,9%.
Pracownicy:
- 60% – pracowników oczekuje podwyżki wynagrodzenia w najbliższych miesiącach.
- 45% – zatrudnionych chce zmienić pracę.
- 65% – obawiających się utraty pracy lub chcących ją zmienić aktywnie poszukuje nowego pracodawcy.
- 40% – pracowników rozważa przebranżowienie się.
- 75% – zatrudnionych twierdzi, że oferowane przez firmę możliwości rozwoju zawodowego są ważnym czynnikiem przy decyzji o kontynuowaniu pracy w obecnym miejscu.
- 68% – pracowników jest zadowolonych ze swojej pracy.
- 42% – pracowników jest zainteresowanych podniesieniem swoich kompetencji cyfrowych.
A jak sobie radzą z wymaganiami pracodawcy?
Oczekiwania pracowników rosną z roku na rok, również pod wpływem zmieniającego się rynku pracy, dlatego pracodawcy muszą być elastyczni i gotowi na zmiany. Radzić sobie z coraz bardziej wymagającymi pracownikami, adaptując różne strategie i podejścia w kierunku zaspokojenia potrzeb, a jednocześnie utrzymując motywację oraz produktywność w firmie.
Jakie działania firmy będą odpowiadały na potrzeby załogi?
- Inwestowanie w programy rozwojowe, aby zatrzymać zaufaną kadrę (ścieżki kariery, indywidualne plany rozwojowe)
- Transparentność płac i regularne przeglądy wynagrodzeń.
- Docenianie i nagradzanie osiągnięć pracowników (premie, nagrody rzeczowe, wyróżnienia, benefity itp.)
- Elastyczne podejście do pracowników i ich oczekiwań.
- Poprawa środowiska pracy (ergonomia, narzędzia pracy i nowoczesność).
- Dostosowanie kultury organizacji (otwarte podejście tzw. “ludzkie”, transparentna komunikacja).
Oprócz działań spełniających powyższe wymagania w miejscu pracy najlepiej zacząć od pozyskania feedbacku od pracowników (plus kontynuować je potem cyklicznie), czyli badanie potrzeb to podstawa. Niektórzy pracodawcy starają się traktować pracowników także indywidualnie, dostosowując swoje podejście do ich specyficznych potrzeb.
Dobrym przykładem może być Google, który oferuje swoim pracownikom szeroką gamę benefitów, w tym darmowe posiłki, usługi pralni, autobusy dowożące do pracy oraz liczne programy rozwojowe. Firma kładzie również duży nacisk na tworzenie inspirującego środowiska pracy z dostępem do stref relaksu i aktywności sportowych.
Pracodawcy, którzy rozumieją potrzeby pracowników i dostosują się do nowych trendów, zyskają na lojalności, produktywności i innowacyjności swoich zespołów.