Pierwsze dni jako manager. O co warto zadbać na początku?
03.10.2022

Pierwsze dni jako manager. O co warto zadbać na początku?

Rozpoczęcie pracy na nowym stanowisku u większości z nas wywołuje ambiwalentne uczucia. Z jednej strony czujemy „wiatr w żaglach” – ktoś nas docenił, dostrzegł drzemiący w nas potencjał. Z drugiej jesteśmy pełni obaw, czy odnajdziemy się w nowej zawodowej rzeczywistości. Poziom naszego stresu jest mocno powiązany z zakresem odpowiedzialności wpisanym w nowe stanowisko – im większa odpowiedzialność, tym stres jest większy.

Posada managera wiąże się z wielopłaszczyznową odpowiedzialnością. Jego decyzje i działania mają przełożenie na życie (nie tylko zawodowe) podległych mu ludzi. Nie waham się użyć tak mocnego określenia – w swoim życiu widziałam wiele ludzkich dramatów, wywołanych przez błędne lub pochopne managerskie decyzje.

Nie można też zapomnieć, że każde działanie managera, podlega ocenie przez zespół, którym zarządza. To naturalne – pracownicy na tej podstawie wyrabiają swoją opinię o profesjonalizmie szefa. Czy to się podoba, czy nie – osoby zarządzające ludźmi, są nieustannie poddawane ocenie. Kilka nietrafionych decyzji, pochopnych opinii czy uwag i autorytet managera leci na łeb, na szyję. Jeżeli zespół jest mocny, a ludzie wiedzą, co i jak mają robić, najprawdopodobniej skończy się to odsunięciem szefa od pracy i życia zespołu, ale nie zagrozi realizacji założonych planów („Poczciwy człowiek, ale nie zna się na naszej robocie. Niech sobie siedzi przy swoim biurku i nie przeszkadza nam w pracy”). Jeżeli jednak zespół jest dysfunkcyjny, nietrafne decyzje mogą go tylko osłabić i zrodzić dodatkowe problemy. 

Obejmując posadę managera, powinieneś starannie przemyśleć i zaplanować pierwsze dni swojej pracy. Pozwoli ci to osadzić się w nowej roli i od początku budować dobre relacje z zarządzanym zespołem. Co powinno znaleźć się w twoim planie?

Expose, czyli pierwsze wystąpienie przed swoimi ludźmi.

To bardzo ważne, abyś od początku dbał o jasne zasady pracy zespołu i otwartą komunikację. Przygotowując i wygłaszając/publikując swoje expose, pozwalasz „poznać się” ludziom, przedstawiasz swoją wizję pracy oraz jakimi wartościami się w niej kierujesz. Twój zespół zasługuje, aby wiedzieć co jest dla ciebie ważne i jak zamierzasz z nimi współpracować. Expose jest ważne również dla Ciebie – jeżeli chcesz uniknąć wielu nieporozumień w przyszłości. Nieporozumień spowodowanych brakiem jasnych reguł i twoich oczekiwań względem pracy zespołu.

Kontrakt, zobowiązanie zespołu do przestrzegania zasad pracy. 

Omówienie przygotowanych przez ciebie reguł pracy nie wystarczy, aby zespół zaczął je respektować. Dlatego spisz je wszystkie i podpisz wraz z zespołem. Zobowiążcie się wspólnie do ich przestrzegania. Każdy z nas mocniej identyfikuje się z zasadami, pod którymi się podpisał. Pamiętaj! Słowo pisane ma wielką moc 🙂 

Diagnoza sytuacji – rozmowa z bezpośrednimi podwładnymi.

Poznaj swoich bezpośrednich podwładnych. Zaplanuj spotkania z każdym z nich. Porozmawiaj zarówno ze wszystkimi razem, jak i każdym z osobna. Przygotuj sobie zestaw pytań na temat aktualnej sytuacji w zespole. Zadaj je każdemu z nich. Nie skupiaj się tylko na wynikach operacyjnych. Interesuj się życiem zespołu: Jak funkcjonuje? Jakie są jego mocne strony? W jakim stopniu jest ze sobą zżyty? Z jakimi trudnościami się mierzy? Im więcej informacji zdobędziesz, tym łatwiej postawisz diagnozę i trafniej określisz kierunki działania. A przecież na tym Ci zależy, prawda? 

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.