Nieprzyjazne środowisko pracy — co zrobić, aby poprawić swoją sytuację?
06.03.2023

Nieprzyjazne środowisko pracy — co zrobić, aby poprawić swoją sytuację? 

Zapewne każdy doświadczył w swojej karierze, w pewnym momencie, spadku zaangażowania

  • Tracimy motywację i już rano wstajemy z negatywnym nastawieniem do naszych obowiązków. 
  • Zaczyna nas wiele rzeczy irytować, nie tylko praca, ale także kultura organizacji, współpraca z innymi. 
  • Coraz gorzej czujemy się psychicznie i fizycznie. 
  • Nasza efektywność i wyniki spadają, a metody na jej wzrost już nie działają. 

W konsekwencji po jakimś czasie takiej egzystencji albo sami rezygnujemy z pracy, albo zrobi to za nas pracodawca. Dlaczego tak bywa? Odpowiedz dotyczy nie tyle naszego nastawienia, ile nieprzyjaznego środowiska pracy, które w pewnym momencie się zmienia i staje się dla nas nieodpowiednie. Niezależnie od powodów takiej sytuacji zawsze możemy sobie pomóc.  

Działaj, nie poddając się otoczeniu

  • Dbaj o swoje zdrowie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Rób przerwy w pracy, weź urlop i odpocznij. Zadbaj o work-life balance. Nieprzyjazne środowisko pracy — co zrobić, aby poprawić swoją sytuację? 
  • Dbaj o motywację, poprzez modyfikację stylu pracy i wykonywania obowiązków, stworzenia efektywnego harmonogramu zadań, rozwinięcie nowych umiejętności, zaangażowanie się w plan na dalszą ścieżkę kariery. 
  • Komunikuj się otwarcie i przyjmuj informację zwrotną. Bądź gotowy na dzielenie się feedbackiem, sugerując zmiany i ulepszenia oraz wyrażając swoją dezaprobatę, w sytuacjach, które Ci nie odpowiadają. 
  • Pozwól sobie na odczuwanie i wyrażanie emocji w pracy. Bądź sobą. Nie kreuj sztucznego wizerunku (nie wkładaj masek), aby wpasować się w otoczenie. Dbaj o swoją indywidualność. 
  • Nastaw się pozytywnie, czyli unikaj negatywizmu, narzekania na wszystko. Zauważaj plusy i minusy. Doceniaj. Koncentruj się na aspektach pracy, które lubisz. Unikaj negatywnych ludzi i plotek. 
  • Znajdź przychylnych współpracowników budując relacje, wtedy ze wsparciem, będzie ci łatwiej przezwyciężyć niemiłe zdarzenia. To też skuteczny sposób na dobre samopoczucie w pracy. 
  • Weź odpowiedzialność za swoją sytuację. Zdiagnozuj własne demotywatory, czyli zastanów się jakie czynniki powodują zmniejszenie zaangażowania. Co Cię nie wspiera? Uruchom samoświadomość, analizę, obserwację siebie i otoczenia. 
  • Poszukaj wsparcia. Jeśli uznasz, że elementy, które Cię denerwują, smucą, czy odbierają energię, można poprawić to zastanów się: co oferuje firma? Może jest możliwość skorzystania z rozmowy z psychologiem, coachem, specjalistą HR czy szefem o naszej sytuacji i stworzenia planu poprawy samopoczucia oraz efektywności pracy. 
  • Bądź otwarty na zmiany, jeśli znajdzie się ktoś, kto wysłucha i zaoferuje wsparcie, rozwiązanie, plan działania, czy modyfikacje w Twoim stylu pracy, czy obowiązkach.  

Jeśli wszystkie te pomysły nie uczyniły cię szczęśliwym człowiekiem w pracy, to czas na pytanie: czy to nadal odpowiednie miejsce dla mnie? Nie chcesz chyba spędzić życia, w pracy, której nienawidzisz, w dodatku w nieprzyjaznym środowisku.  

W firmie, która ma cechy krytykanctwa, niesprawiedliwości, agresywnego stylu zarządzania, presji otoczenia, braku wsparcia, konfliktowości, permanentnego niedocenienia — możemy również przyjąć strategię niewychylania się, unikania, nie narażania, czyli ukrycia i przeczekania. Jednak to nie działa.

Prędzej czy później doprowadzimy się do wypalenia, depresji czy lęków społecznych. Warto wyciągnąć wnioski z każdego takiego doświadczenia w naszym życiu i mieć je na uwadze w przyszłości (redukując ryzyka), jednak nie traktować tego jako standard. Każda firma jest inna, bo to ludzie tworzą jej kulturę. Na pewno znajdzie się miejsce, gdzie będziemy mogli rozwinąć skrzydła, czuć się akceptowani i wykonywać swoją pracę na dobrym poziomie, pod okiem wspierającego lidera. Weź sprawy w swoje ręce!  

Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HR Business Partner

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.