29.07.2024

Managerski autorytet – hit czy kit? 

Podobno żyjemy w erze upadku autorytetów. Rzeczywiście, patrząc na zmiany zachodzące we współczesnym świecie, takie jak indywidualizacja społeczeństw, kwestionowanie roli i wpływu tradycyjnych instytucji, łatwy i szybki dostęp do źródeł umożliwiających pozyskanie i weryfikację informacji, można zgodzić się z tezą, że znaczenie słowa „autorytet” ulega transformacji. Jeszcze dla naszych rodziców (a na pewno dla naszych dziadków) osoba wykonująca zawód nauczyciela, lekarza czy policjanta była autorytetem a priori. Dziś większość z nas, budząc się rano z wysypką na skórze, samodzielnie zdobywa informacje dotyczące przyczyn jej powstania i uzbrojona w wiedzę umawia się wizytę lekarską (oczywiście tylko w sytuacji, gdy nie możemy pozbyć się wysypki domowymi sposobami). Analogiczne zmiany zachodzą w obszarze biznesowym – kiedyś sam fakt posiadania kierowniczego lub dyrektorskiego stanowiska budował autorytet w oczach innych ludzi. Dziś na to miano trzeba sobie zapracować. Ale, ale… czy stanowisko managerskie w ogóle wymaga budowania autorytetu?  

Odpowiedź na to pytanie jest przewrotna J – co do zasady nie ma takiego obowiązku. W managerskich KPI, MBO czy też OKR nie znajdziemy „budowania autorytetu”. Co więcej, w wielu firmach na całym świecie pracują setki tysięcy managerów, którzy nie są autorytetami dla swoich pracowników. I są skuteczni w realizacji celów i zadań. Dochodzą do nich różnymi sposobami, nierzadko mało etycznymi lub za pomocą układów, powiązań, zależności… Zapewne każdy z nas zna przynajmniej jednego takiego managera (lub zna kogoś, kto zna). Jakie skojarzenia przychodzą nam do głowy, gdy o nim myślimy? No właśnie.

Managerski autorytet odnosi się do poziomu zaufania, szacunku i wpływu, jakim manager dysponuje w zespole i organizacji. Jest to pewnego rodzaju „moc”, która ułatwia skuteczne zarządzanie ludźmi i osiąganie celów organizacyjnych. Autorytet managerski wynika z różnych czynników, takich jak osobiste cechy lidera, umiejętności zarządzania, doświadczenie zawodowe, jak również efektywność w komunikacji i podejmowaniu decyzji. 

Podstawową managerskiego autorytetu jest zaufanie, które zyskuje się poprzez spójne i uczciwe zachowanie, zdolność do wywiązania się z obietnic oraz konsekwentne działanie zgodne z wartościami i normami organizacji. Managerowie będący autorytetami, są szanowani przez swoich podwładnych ze względu na swoje kompetencje, uczciwość, empatię oraz umiejętność skutecznego zarządzania zespołem. 

Managerski autorytet objawia się również w zdolności do wpływania na zachowanie, myślenie i działanie pracowników. Tacy szefowie potrafią inspirować i motywować do osiągania wyznaczonych celów. I nie muszą do tego stosować autokratyzmu, mikrozarządzania, czy systemu nagród i kar. Ich decyzje są respektowane, ponieważ pracownicy wiedzą, że zostały podjęte dla dobra zespołu i organizacji.  

Jak budować managerski autorytet? Niestety, nie ma szybkiego rozwiązania, magicznego zaklęcia lub cudownej pigułki, dzięki którym zdobywa się autorytet z dnia na dzień. To długa i trudna droga, podczas której trzeba być przygotowanym na potknięcia i upadki. Wymaga zarówno wiedzy teoretycznej, jak i umiejętności praktycznych. Pierwsze można zdobyć na różne sposoby – uczestnicząc w dedykowanych szkoleniach – znajdziesz je np. w Strefie Managera, programach mentoringowych, czy zapoznając się z przedmiotową literaturą. Drugie zdobywa się tylko poprzez ćwiczenie – wprowadzając do swojej codziennej pracy nabytą wiedzę, prosząc o feedback oraz analizując i wyciągając wnioski z podejmowanych działań. 

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.