WAŻNE! Wszystkie czerwcowe LIVE MEETINGI teraz za jedyne 99 zł!
Merytoryczna dawka wiedzy prawie 50% taniej. Szczegóły w zakładce: Oferta/Live Meetingi.

Jak zarządzać wielopokoleniowym zespołem?
16.10.2023

Jak zarządzać wielopokoleniowym zespołem?

Jedną z trudności, jakich doświadczają współczesne przedsiębiorstwa, jest skuteczne zarządzanie pracownikami, reprezentującymi różne grupy wiekowe. Aktualnie na rynku pracy pozostają aktywne zawodowo 4 pokolenia pracowników: baby boomers, X, Y, Z. Każde pokolenie jest inne – wychowane w innej rzeczywistości, posiadające inne potrzeby, reprezentujące inne wartości, ba! nawet komunikujące się innym językiem. To duże wyzwanie dla firmy, która w swoich szeregach ma przedstawicieli każdej generacji. Jak sprostać temu wyzwaniu? W jaki sposób efektywnie zarządzać ich pracą i motywować do działania? 

Kluczem jest elastyczne podejście do zarządzania pracownikami

Aby je wypracować, należy zdobyć wiedzę na temat wszystkich pokoleń – czym się charakteryzują, co jest dla nich ważne, jaki styl pracy preferują, w jaki sposób z nimi rozmawiać. Jednym słowem – trzeba ich poznać!

Pokolenie Baby Boomers (ludzie urodzeni w latach 1946-1964) odnajdują się szczególnie na stanowiskach, na których liczy się empatia, budowanie relacji oraz umiejętność współpracy. Wychowani w wartościach skromności i kolektywności, często stronią od stanowisk kierowniczych. Wobec pracodawcy są lojalni i sumiennie podchodzą do swoich obowiązków. Nie zależy im na orderach i oklaskach, wolą po prostu „robić swoje”. Cenią dobrą płacę, stabilność zatrudnienia oraz pakiety benefitów. W kwestii komunikacji preferują formę bezpośrednią, jak rozmowa twarzą w twarz i kontakt telefoniczny. 

Pokolenie X, (ludzie urodzeni w latach 1965-1979) to osoby, które charakteryzują się efektywnością i sumiennością. Iksy są mocno zorientowane na sukces, a doświadczenie transformacji ustrojowej nauczyło ich wytrwałości w dążeniu do celu i samodzielności. Od pracodawcy oczekują dobrego wynagrodzenia, kultury organizacyjnej oraz jasno określonych zasad rozwoju. Są spełnieni, gdy praca dostarcza im nowych wyzwań oraz gdy są doceniani. Preferują komunikację poprzez e-mail i rozmowy telefoniczne. 

Pokolenie Y, popularnie zwane Millenialsami (ludzie urodzeni w latach 1981-1994) to pierwsze pokolenie wychowane w cyfrowym świecie. Doskonale wykształcone, znające języki obce, pewne siebie i wartości, które wnoszą do organizacji. Millenialsi oczekują podmiotowego traktowania, a dobre, wspierające środowisko pracy często stawiają ponad wysokość wynagrodzenia. Ważną rolę ogrywa dla nich niezależność – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Komunikują się najczęściej poprzez wiadomości tekstowe, również za pośrednictwem mediów społecznościowych lub przez aplikacje. 

Pokolenia Z, zwane również Zoomersami lub „iGen” (ludzie urodzeni po roku 1995) to pokolenie, które „urodziło się ze smartfonem w ręku”, więc z łatwością odnajduje się w nowinkach technologicznych i cyfrowym środowisku pracy. Z-tki są doskonale wykształcone i biegle posługują się językami obcymi, co sprawia że są chętnie zatrudniani w międzynarodowych korporacjach. Charakteryzuje je wysoki poziom wrażliwości społecznej i świadomość globalnych problemów. Od pracodawcy oczekują transparentnej i etycznej strategii biznesowej, odpowiedniego wynagrodzenia, empatycznego przełożonego oraz elastyczności w wyborze miejsca świadczenia pracy. Nie są mocno związani z firmą i bez problemu ją zmieniają, jeżeli aktualny pracodawca nie spełnia ich oczekiwań. Cenią szybki kontakt, dlatego najczęściej wybierają aplikacje mobilne jako narzędzie komunikacji. 

Umiejętne i efektywne zarządzanie multipokoleniowymi zespołami polega na wykorzystaniu unikalnych umiejętności każdego pokolenia. Wspieranie kultury wzajemnego szacunku, umożliwienie wymiany wiedzy i doświadczeń, dbanie o zaspokojenie potrzeb uczenia się i rozwoju, elastyczne metody pracy, wielowymiarowa komunikacja wykorzystująca różne kanały kontaktu, budują przyjazne środowisko pracy, w którym skutecznie odnajdzie się każde pokolenie.  

Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.