Zmotywowany pracownik to marzenie każdego managera. Jak motywować ludzi w swoim zespole - cz.3
08.04.2024

Elastycznym być, dostosowując się do dynamicznych warunków pracy

Elastyczność jest jedną z kluczowych cech, której pracownicy i pracodawcy powinni się dotychczas nauczyć. Nieuniknione zmiany warunków pracy wymagają od nas zdolności dostosowywania się i szybkiego reagowania. Pracownik elastyczny potrafi sprawnie reagować na nowe wyzwania, nie tracąc efektywności. Do tego dochodzi także otwartość na nowe pomysły i technologie. Dopiszmy jeszcze umiejętność współpracy z różnorodnymi zespołami i otrzymamy elastycznego pracownika, który potrafi efektywnie się komunikować, współpracować, podejmie się wyzwań i szybko zaadoptuje się w nowej sytuacji, utrzymując swoją efektywność na wysokim poziomie = ideał.  

W raporcie “People at Work 2023: A Global Workforce View”, jeden z najważniejszych wniosków dotyczących najbardziej istotnych tematów dot. pracy, mówi właśnie o znaczeniu i wpływie elastyczności.  

  • Czynniki, które pracownicy uważają za najważniejsze w kontekście pracy, to przed “ELASTYCZNOŚCIĄ” – “rozwój kariery” i “satysfakcja z pracy”.  
  • Choć 29% pracowników nadal uważa, że elastyczne godziny pracy są ważne. 
  • Pracownicy zatrudnieni w hybrydowym modelu pracy są najbardziej zadowoleni z elastyczności pracy (60%).  
  • Pracownicy zatrudnieni wyłącznie w modelu zdalnym mają największą elastyczność wyboru miejsca pracy (22%) i są bardziej skłonni rozważyć pracę na podstawie umów krótkoterminowych (14%).  
  • Praca zdalna przybiera międzynarodowy charakter: 48% pracowników twierdzi, że już się przeprowadzili lub rozważają przeniesienie się za granicę, kontynuując pracę dla obecnego pracodawcy. 

Elastyczność się opłaca

W miejscu pracy elastyczność oznacza umiejętność reagowania na zmieniające się wymagania, technologie, trendy i potrzeby organizacji. Zatem jest obecnie kluczową/pożądaną cechą w pracy z wielu powodów. 

  • Zmienność rynku pracy. Środowisko biznesowe zmienia się coraz szybciej, a firmy muszą być w stanie szybko dostosować się do nowych trendów, technologii i wymagań rynku. Elastyczni pracownicy są bardziej zdolni do radzenia sobie z tymi zmianami i efektywnie reagować na nowe sytuacje. 
  • Dynamiczne projekty i zadania. W dzisiejszym świecie biznesu wiele zadań i projektów jest nieprzewidywalnych i wymaga szybkiego działania. Elastyczni pracownicy są bardziej otwarci na adaptację do zmian i bardziej skłonni do podejmowania wyzwań. 
  • Wymagania klientów. Klienci często mają zmienne potrzeby i oczekiwania, co wymaga elastyczności ze strony pracowników/organizacji ich obsługujących, aby sprostać dynamicznym wymaganiom i zapewnić satysfakcję klientów. 
  • Zespoły wielokulturowe i rozproszone. Współpraca międzykulturowa i praca na odległość stają się coraz bardziej powszechne. Elastyczni pracownicy są lepiej przygotowani do współpracy z ludźmi o różnych stylach pracy, kulturach i strefach czasowych. 
  • Innowacje. Elastyczność umysłowa sprzyja kreatywności i innowacyjności. Pracownicy, którzy są otwarci na różnorodne pomysły i podejścia, częściej znajdują nowatorskie rozwiązania dla problemów biznesowych. 
  • Zarządzanie czasem i pracą. Elastyczni pracownicy lepiej radzą sobie z natłokiem obowiązków i nieprzewidywalnym harmonogramem pracy. Potrafią efektywniej zarządzać swoim czasem i priorytetami, co przekłada się na wyższą produktywność. 
  • Zdolność do rozwoju. Elastyczność to otwartość na naukę i rozwijanie swoich umiejętności.  
  • Zarządzanie stresem. Elastyczność pomaga radzić sobie ze stresem związanym z niepewnością i zmianami. 

Jak wykształcić elastyczność? 

Bycie elastycznym to konieczność. Dostosowywanie się do zmian nie jest cechą wrodzoną, ale umiejętnością, którą można rozwijać. Pracownicy i pracodawcy, którzy to robią świadomie, są w stanie efektywniej zarządzać zmianami, co przekłada się na sukces zawodowy i konkurencyjność na rynku. To cecha, która pozwala radzić sobie w zmieniających się warunkach, zatem jest nam potrzebna do zmagania się z nieprzewidywalną codziennością.  

  • Bądź otwarty na nowe. Nie bój się zmian. Przyjmuj nowe zadania i role z otwartym umysłem. Przyjmuj różnorodne perspektywy i podejścia. Bądź gotowy na zmiany w planach i strategiach. 
  • Inwestuj w swoją edukację. Bierz udział w szkoleniach, czytaj książki, śledź trendy w swojej dziedzinie. 
  • Rozwijaj umiejętności miękkie – komunikacja, współpraca, zarządzanie czasem, rozwiązywanie problemów – są niezbędne w elastycznym środowisku pracy. 
  • Bądź otwarty na feedback i dostosowywanie swojego działania. 
  • Rozwijaj umiejętność adaptacji. Ćwicz myślenie w sposób elastyczny poprzez podejmowanie różnorodnych wyzwań i eksperymentowanie z różnymi podejściami. Zrozumienie, że zmiany są częścią życia biznesowego, pomoże ci się do nim dostosować. 
  • Bądź świadomy środowiska zewnętrznego. Śledź zmiany na rynku, w technologii, polityce i społeczeństwie. Zrozumienie tych czynników zewnętrznych pomoże ci przewidzieć zmiany i odpowiednio się do nich dostosować. 
  • Pracuj nad swoją postawą. Twoja osobista postawa ma ogromne znaczenie w kulturze organizacji. Bądź pozytywnie nastawiony do zmian, nie bojąc się ryzyka i niepewności. Zobacz w zmianach możliwości rozwoju i wzrostu, a nie tylko zagrożenia. 

Niezależnie od tego, czy jesteś pracownikiem, czy pracodawcą, warto rozwijać elastyczność, bo to nie tylko dostosowywanie się do zmian, ale także aktywne poszukiwanie nowych możliwości (rozwojowych) i wyzwań.  

Marta Woszczyńska – HRBP, EB Specjalistka, Trenerka DISC

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.