Chciałbym, żebyśmy dobrze się zrozumieli… zasady skutecznej komunikacji
Wyobraź sobie, że właśnie skończyłeś uczestniczyć w spotkaniu zespołu, na którym Twój manager przez kilka godzin perorował o… no właśnie, w sumie to nie wiesz o czym. Coś było omawiane, coś pokazywane na prezentacji, ale nie do końca wiesz co i po co. Wychodzisz zmęczony i z poczuciem straconego czasu. Brzmi znajomo? Nie dziwi mnie to 😉 – większość z nas w swojej karierze zawodowej trafiła na szefa, który nie potrafił skutecznie komunikować się z zespołem.
Skuteczna komunikacja to jedna z kluczowych kompetencji managerskich, wpływających na pracę całego zespołu, osiągane przez niego wyniki i atmosferę w środowisku pracy. Jednym słowem – jest jednym z filarów sukcesu managera.
Jakie są zasady skutecznej komunikacji w zespole?
O czym powinieneś pamiętać, chcąc skutecznie się komunikować?
Oto lista najważniejszych zasad:
- Jasność i czytelność wypowiedzi.
Powinieneś wiedzieć co jest celem twojego komunikatu i precyzyjnie się o nim wypowiadać. - Otwarta komunikacja.
Dbaj o atmosferę, która zachęca do zadawania pytań, dyskusji, przedstawiania wniosków. - Komunikaty „ja”.
Wypowiadając się przedstawiaj swój punkt widzenia. Unikaj mówienia „ty”. No chyba, że chcesz kogoś pochwalić 🙂 - Aktywne słuchanie.
Bądź otwarty na opinie i oceny twoich pracowników. Pytaj o nie. Nie przerywaj wypowiedzi, pozwól na ich swobodne wyrażenie. Doceń fakt, że ktoś chciał się z tobą podzielić swoim zdaniem. - Otwartość na inny punkt widzenia.
Nie unikaj krytyki, nie bagatelizuj innej opinii i nigdy nie używaj swojej managerskiej pozycji, aby „zamknąć usta” pracownikowi. - Jednakowy dostęp do informacji.
Przypilnuj, żeby każdy członek zespołu miał dostęp do tych samych danych. Upewnij się, że są one dla nich jasne i zrozumiałe. Dbaj o aktualność i kompletność instrukcji i procedur. - Informacja zwrotna.
Dbaj o to, aby twój zespół otrzymywał od ciebie regularną informację zwrotną dotyczącą wykonywanej pracy. Rozmawiaj z pracownikami na temat sukcesów i porażek, omawiaj mocne strony, określaj obszary i kierunki rozwoju. - Przestrzeń do dzielenia się wiedzą.
Stwórz atmosferę, która zachęca pracowników do uczenia się od siebie nawzajem. Sam korzystaj z wiedzy twoich ludzi. Nikt nie wie wszystkiego, a ty nie jesteś wyjątkiem 😉
Jeżeli jesteś na początku managerskiej drogi lub widzisz, że komunikacja w twoim zespole „kuleje” to poświęć czas i energię na wypracowanie zasad skutecznej komunikacji. Pamiętaj! Jakość komunikacji jest wprost proporcjonalna do wyników Twojego zespołu.