Chciałbym, żebyśmy dobrze się zrozumieli… zasady skutecznej komunikacji
03.11.2022

Chciałbym, żebyśmy dobrze się zrozumieli… zasady skutecznej komunikacji

Wyobraź sobie, że właśnie skończyłeś uczestniczyć w spotkaniu zespołu, na którym Twój manager przez kilka godzin perorował o… no właśnie, w sumie to nie wiesz o czym. Coś było omawiane, coś pokazywane na prezentacji, ale nie do końca wiesz co i po co. Wychodzisz zmęczony i z poczuciem straconego czasu. Brzmi znajomo? Nie dziwi mnie to 😉 – większość z nas w swojej karierze zawodowej trafiła na szefa, który nie potrafił skutecznie komunikować się z zespołem. 

Skuteczna komunikacja to jedna z kluczowych kompetencji managerskich, wpływających na pracę całego zespołu, osiągane przez niego wyniki i atmosferę w środowisku pracy. Jednym słowem – jest jednym z filarów sukcesu managera.  

Jakie są zasady skutecznej komunikacji w zespole?

O czym powinieneś pamiętać, chcąc skutecznie się komunikować?

Oto lista najważniejszych zasad: 

  1. Jasność i czytelność wypowiedzi.
    Powinieneś wiedzieć co jest celem twojego komunikatu i precyzyjnie się o nim wypowiadać.
  2. Otwarta komunikacja.
    Dbaj o atmosferę, która zachęca do zadawania pytań, dyskusji, przedstawiania wniosków.
  3. Komunikaty „ja”.
    Wypowiadając się przedstawiaj swój punkt widzenia. Unikaj mówienia „ty”. No chyba, że chcesz kogoś pochwalić 🙂
  4. Aktywne słuchanie.
    Bądź otwarty na opinie i oceny twoich pracowników. Pytaj o nie. Nie przerywaj wypowiedzi, pozwól na ich swobodne wyrażenie. Doceń fakt, że ktoś chciał się z tobą podzielić swoim zdaniem.
  5. Otwartość na inny punkt widzenia.
    Nie unikaj krytyki, nie bagatelizuj innej opinii i nigdy nie używaj swojej managerskiej pozycji, aby „zamknąć usta” pracownikowi.
  6. Jednakowy dostęp do informacji.
    Przypilnuj, żeby każdy członek zespołu miał dostęp do tych samych danych. Upewnij się, że są one dla nich jasne i zrozumiałe. Dbaj o aktualność i kompletność instrukcji i procedur.
  7. Informacja zwrotna.
    Dbaj o to, aby twój zespół otrzymywał od ciebie regularną informację zwrotną dotyczącą wykonywanej pracy. Rozmawiaj z pracownikami na temat sukcesów i porażek, omawiaj mocne strony, określaj obszary i kierunki rozwoju.
  8. Przestrzeń do dzielenia się wiedzą.
    Stwórz atmosferę, która zachęca pracowników do uczenia się od siebie nawzajem. Sam korzystaj z wiedzy twoich ludzi. Nikt nie wie wszystkiego, a ty nie jesteś wyjątkiem 😉

Jeżeli jesteś na początku managerskiej drogi lub widzisz, że komunikacja w twoim zespole „kuleje” to poświęć czas i energię na wypracowanie zasad skutecznej komunikacji. Pamiętaj! Jakość komunikacji jest wprost proporcjonalna do wyników Twojego zespołu.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.