Budowanie relacji jest kluczowe dla zespołu, ale jak nie przesadzić w drugą stronę?
Budowanie relacji międzyludzkich jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania zespołu i firmy. Z tym nie można dyskutować. Dobre relacje między pracownikami: zwiększają zaangażowanie i zadowolenie z pracy, pomagają rozwiązywać problemy i konflikty, poprawiają komunikację, wspierają współpracę budując klimat organizacyjny. Dobry manager powinien podejmować działania, które pomogą w rozwoju pozytywnych relacji między członkami zespołu i utrzymywaniu ich na długo. Poprzez otwartą i bieżącą komunikację, empatię, inicjatywę, wspieranie innych, dbanie o dobry klimat i zachowanie profesjonalizmu – można to zrealizować.
Według badania InterviewMe „Budowanie bliskich relacji w pracy w Polsce” z 2022 r.:
- Aż 66% polskich pracowników dąży do nawiązania bliskich relacji ze współpracownikami.
- Ponad 80% badanych pracuje wydajniej i czerpie większą przyjemność z pracy, kiedy ma bliskie relacje ze współpracownikami.
- Aż 62% Polaków ma bliskiego przyjaciela, którego poznało w pracy.
- Ponad 60% pracowników uważa, że pracodawcy nie dbają odpowiednio o bliskie relacje zatrudnionych.
- Większość Polaków nawiązuje znajomości w siedzibie firmy (np. w biurze) — podczas wykonywania codziennych obowiązków oraz przerw (w sumie 64%).
- W integracji bardzo pomagają również różnego rodzaju imprezy (w ten sposób pierwsze relacje ze współpracownikami buduje 11% badanych).
Jak nie przesadzić z budowaniem relacji w zespole?
Kilka uniwersalnych tipów dla każdego członka zespołu:
- Zachowaj odpowiednie granice profesjonalizmu zawodowego. Mimo dobrych relacji, wciąż jesteśmy w pracy.
- Szanuj prywatność. Nie zawsze chcemy dzielić się szczegółami życia prywatnego ze współpracownikami.
- Nie narzucaj swojego stylu pracy i bycia. Nie oczekuj, że inni będą działać w sposób, który jest dla Ciebie najlepszy.
- Nie przerywaj za często i z błahych powodów pracy innych osób. Każdy ma swoje zadania do wykonania i czasami nie ma czasu na rozmowy czy dyskusje.
Manager powinien natomiast:
- Organizować różnorodne aktywności – takie jak wyjścia do kina, wspólne obiady czy gry zespołowe. Nie skupiać się tylko na jednej formie integracji, zapytać o zdanie wszystkich uczestników, na co mają ochotę. Zawężenie opcji może prowadzić do wykluczenia niektórych pracowników.
- Traktować wszystkich członków zespołu jednakowo i sprawiedliwie. Nie faworyzować.
- Nie spoufalać się z wybranymi osobami, kosztem innych.
- Unikać kolesiostwa w pracy. Manager nie powinien działać w interesie tylko jednej wybranej osoby/grupy pracowników.
- Cechować się otwartością i tolerancją dla wszystkich pracowników i ich pomysłów. Nie wykluczać nikogo ze względu na różnice kulturowe, wiekowe czy osobiste.
Integracja zespołu jest okazją do poznania bliżej współpracowników i zbudowania relacji, zatem ma pozytywny wpływ na atmosferę w zespole i ogólną współpracę. Jednakże, jeśli nie jest prowadzona nieodpowiednio, może prowadzić do negatywnych konsekwencji w postaci:
- zmniejszenia efektywności pracy, bo skupiamy się na sobie, prywacie czy zbyt częstych przerwach w obowiązkach,
- powstania podziałów w grupie (obozów wg poziomu sympatii), co może prowadzić do napięć i konfliktów pomiędzy członkami zespołu (albo wykluczenia),
- stworzenia atmosfery „za bardzo przyjacielskiej” (spoufalanie, kolesiostwo), co może skutkować mniej wymagającym podejściem do pracy,
- przesadnej dbałości o relacje międzyludzkie co może spowodować ignorowanie problemów i wyzwań w pracy.
Balans w budowaniu “zdrowych” relacji w zespole jest kluczowy dla jego efektywnego funkcjonowania.
Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HR Business Partner