WAŻNE! Wszystkie czerwcowe LIVE MEETINGI teraz za jedyne 99 zł!
Merytoryczna dawka wiedzy prawie 50% taniej. Szczegóły w zakładce: Oferta/Live Meetingi.

Budowanie relacji jest kluczowe dla zespołu, ale jak nie przesadzić w drugą stronę?
12.06.2023

Budowanie relacji jest kluczowe dla zespołu, ale jak nie przesadzić w drugą stronę?

Budowanie relacji międzyludzkich jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania zespołu i firmy. Z tym nie można dyskutować. Dobre relacje między pracownikami: zwiększają zaangażowanie i zadowolenie z pracy, pomagają rozwiązywać problemy i konflikty, poprawiają komunikację, wspierają współpracę budując klimat organizacyjny. Dobry manager powinien podejmować działania, które pomogą w rozwoju pozytywnych relacji między członkami zespołu i utrzymywaniu ich na długo. Poprzez otwartą i bieżącą komunikację, empatię, inicjatywę, wspieranie innych, dbanie o dobry klimat i zachowanie profesjonalizmu – można to zrealizować. 

Według badania InterviewMe „Budowanie bliskich relacji w pracy w Polsce” z 2022 r.: 

  • Aż 66% polskich pracowników dąży do nawiązania bliskich relacji ze współpracownikami. 
  • Ponad 80% badanych pracuje wydajniej i czerpie większą przyjemność z pracy, kiedy ma bliskie relacje ze współpracownikami. 
  • Aż 62% Polaków ma bliskiego przyjaciela, którego poznało w pracy. 
  • Ponad 60% pracowników uważa, że pracodawcy nie dbają odpowiednio o bliskie relacje zatrudnionych. 
  • Większość Polaków nawiązuje znajomości w siedzibie firmy (np. w biurze) — podczas wykonywania codziennych obowiązków oraz przerw (w sumie 64%).  
  • W integracji bardzo pomagają również różnego rodzaju imprezy (w ten sposób pierwsze relacje ze współpracownikami buduje 11% badanych). 

Jak nie przesadzić z budowaniem relacji w zespole?

Kilka uniwersalnych tipów dla każdego członka zespołu: 

  • Zachowaj odpowiednie granice profesjonalizmu zawodowego. Mimo dobrych relacji, wciąż jesteśmy w pracy. 
  • Szanuj prywatność. Nie zawsze chcemy dzielić się szczegółami życia prywatnego ze współpracownikami.  
  • Nie narzucaj swojego stylu pracy i bycia. Nie oczekuj, że inni będą działać w sposób, który jest dla Ciebie najlepszy. 
  • Nie przerywaj za często i z błahych powodów pracy innych osób. Każdy ma swoje zadania do wykonania i czasami nie ma czasu na rozmowy czy dyskusje.  

Manager powinien natomiast: 

  • Organizować różnorodne aktywności – takie jak wyjścia do kina, wspólne obiady czy gry zespołowe. Nie skupiać się tylko na jednej formie integracji, zapytać o zdanie wszystkich uczestników, na co mają ochotę. Zawężenie opcji może prowadzić do wykluczenia niektórych pracowników. 
  • Traktować wszystkich członków zespołu jednakowo i sprawiedliwie. Nie faworyzować.  
  • Nie spoufalać się z wybranymi osobami, kosztem innych.  
  • Unikać kolesiostwa w pracy. Manager nie powinien działać w interesie tylko jednej wybranej osoby/grupy pracowników. 
  • Cechować się otwartością i tolerancją dla wszystkich pracowników i ich pomysłów. Nie wykluczać nikogo ze względu na różnice kulturowe, wiekowe czy osobiste. 

Integracja zespołu jest okazją do poznania bliżej współpracowników i zbudowania relacji, zatem ma pozytywny wpływ na atmosferę w zespole i ogólną współpracę. Jednakże, jeśli nie jest prowadzona nieodpowiednio, może prowadzić do negatywnych konsekwencji w postaci: 

  • zmniejszenia efektywności pracy, bo skupiamy się na sobie, prywacie czy zbyt częstych przerwach w obowiązkach, 
  • powstania podziałów w grupie (obozów wg poziomu sympatii), co może prowadzić do napięć i konfliktów pomiędzy członkami zespołu (albo wykluczenia), 
  • stworzenia atmosfery „za bardzo przyjacielskiej” (spoufalanie, kolesiostwo), co może skutkować mniej wymagającym podejściem do pracy, 
  • przesadnej dbałości o relacje międzyludzkie co może spowodować ignorowanie problemów i wyzwań w pracy. 

Balans w budowaniu “zdrowych” relacji w zespole jest kluczowy dla jego efektywnego funkcjonowania.

Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HR Business Partner

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.