
Trudna sztuka przyjmowania niepochlebnego feedbacku. Ogarnąć emocje
Często negatywną opinię na nasz temat odbieramy jak atak, co przełącza nas automatycznie w tryb “walcz, albo uciekaj”. Nie myślimy racjonalnie, zalewają nas emocje i działamy instynktownie. Krytyka, nawet konstruktywna, wzmaga w nas trudne i silne emocje, bo rośnie w nas lęk przed odrzuceniem, odczuwamy niesprawiedliwość, czujemy się poniżeni itp. Takie schematy działają także w środowisku pracy. Kiedy słyszymy niepochlebną wypowiedź ze strony szefa czy współpracownika, czujemy się gorsi, niekompetentni, a w konsekwencji możemy obawiać się społecznego wykluczenia z grupy lub zwolnienia.
Mamy do dyspozycji kilka metod przekazywania feedbacku, w zależności od informacji, sytuacji czy rozmówcy. Najlepiej wybierać te empatyczne, które zapewnią otwartość, szczerość i bezpieczeństwo obu stronom i mogą zapobiec negatywnym skutkom źle przekazanej informacji zwrotnej, szczególnie w przypadku nieprzyjemnych wiadomości.
Jak sprawdzić, czy osoba w sposób zrozumiały przyjęła feedback?
- Zgadza się, że przytoczone fakty/zachowania miały faktycznie miejsce.
- Rozumie wagę konsekwencji swojego działania.
- Zgadza się, że zachowanie wymaga poprawy i zamierza je zmienić.
Trudne i silne reakcje (obronne) na udzielony niepochlebny feedback, możemy rozpoznać u rozmówcy po reakcjach tj.:
- Nie zgadza się z przekazaną krytyką, z faktami i z poglądem, że w ogóle istnieje jakiś problem (“W czym jest problem?”).
- Nie przejawia zainteresowania lub uważa, że jego/jej to nie dotyczy. (“To nie mój problem!”)
- Jest zszokowany, panikuje, martwi się, płacze.
- Wpada w gniew, jest agresywny.
- Wycofuje się/blokuje, chce skończyć rozmowę.
Powyższe zachowania mogą być związane z szerszą perspektywą odbiorcy, czyli wyzwalaczami, z których może często sam nie zdawać sobie sprawy. Są to:
- pułapki myślenia, wewnętrzne wyzwalacze,
- schematy działania,
- poczucie własnej wartości,
- wrażliwość,
- nieradzenie sobie z emocjami,
- typy osobowości (odpowiednia komunikacja),
- relacje z rozmówcą,
- pozycja zawodowa (szef-pracownik, pracownik-szef, szef-ekspert, szef-junior …),
- analiza transakcyjna (schematy zachowania i odczuwania: Ja – Dorosły, Ja – Dziecko, Ja – Rodzic).
Przygotuj się do przekazania feedbacku
Spraw by bezpieczne dla innych ludzi było bycie szczerym z Tobą. Możesz to zrobić przez:
- Przyjmowanie informacji, nawet gdy są krytyczne.
- Słuchanie – niebronienie czy usprawiedliwianie się (chyba że ktoś nie ma racji i niesłusznie wyciągnął wnioski).
- Zadawanie pytań.
- Np. zaoferuj podsumowanie tego, co usłyszałeś.
- Np. doceń te miejsca, z którymi się zgadzasz, zanotuj te, które powodują Twój sprzeciw lub pytania (po to, by potem nad nimi pomyśleć).
- Np. poświęć trochę czasu na to, czego właśnie się dowiedziałeś – potem zdecyduj jak zareagujesz.
- Np. zaoferuj inny pogląd na sprawę, o ile jest on konstruktywny.
Warto się przygotować do przekazywania negatywnej opinii, bo bardzo łatwo możemy narazić się na niemiłe konsekwencje, a przecież dbamy o:
- relacje,
- współpracę,
- efektywność pracy i zaangażowanie,
- ogólnie dobre samopoczucie odbiorcy,
oraz przeciwdziałamy rotacji, rozwijamy i motywujemy i eliminujemy wszelkie możliwe skutki krytycznego feedbacku.
Jak sobie radzić z emocjami podczas rozmowy feedbackowej?
Zacznijmy od tego, że dużo zależy od przygotowania się Nadawcy informacji zwrotnej do spotkania i rozmowy:
- Umów spotkanie z wyprzedzeniem, informując o jego celu.
- Nastaw się pozytywnie, mając otwartą głowę, która jest gotowa na różne scenariusze.
- Przygotuj się mając pod ręką: temat spotkania, konkretne argumenty, odpowiedni czas, przemyślaną strategię/metodę feedbacku, opracowane ewentualne pytania, czy rozwiązania sytuacji.
W trudnych sytuacjach musimy wiedzieć, że zawsze mamy wyjście, możemy np. zakończyć spotkanie z informacją, że do tematu wrócimy w określonym terminie i na spokojnie.
Odbiorca także powinien się przygotować do rozmowy dot. oceny jego pracy czy zachowania:
- Nastaw się pozytywnie i bądź otwarty na informację zwrotną.
- Wcześniej możesz sam przemyśleć wyniki swojej pracy, aby być świadomym plusów i minusów.
- Przygotowuj się do rozmowy (świadomość swoich wyników, fakty i argumenty “za i przeciw”, plan alternatywny na trudne sytuacje).
- Rozmawiaj szczerze, pokazuj swoją perspektywę i także przekazuj feedback nadawcy.
- Bądź świadomy swoich reakcji obronnych (jeśli wiesz, że krytyka nawet uzasadniona, działa na ciebie jak “płachta na byka” – kontroluj emocje gniewu, resztą możesz podzielić się z rozmówcą).
W przypadku trudności w przyjęciu feedbacku (trudnych emocji) poproś o zakończenie spotkania i powrotu do rozmowy w innym czasie. Kiedy potrzebujesz czasu, aby coś przemyśleć, aby się do tego ustosunkować — poproś o niego.
Gdy chcemy przekazać komuś zdecydowanie negatywny feedback — możemy podzielić rozmowę na dwie części. Pierwsza posłuży:
- przekazaniu informacji,
- wysłuchaniu argumentacji,
- próbie wypracowania planu naprawczego.
Potem robimy sobie kilkudniową przerwę, na spokojne przemyślenie i przeanalizowanie informacji. Drugie spotkanie będzie znacznie łatwiejsze – emocje opadną i może pojawi się szansa na znalezienie satysfakcjonującego wszystkich rozwiązania problemów.
Negatywny feedback i krytyczne opinie na temat naszej pracy, czy zachowania dla każdego mogą być trudne do przyjęcia i zaakceptowania. Wiele osób odczuwa także duży stres w momencie, kiedy musi przekazać opinię korygującą czyjeś zachowanie czy wyniki pracy. Dla obu stron taka rozmowa może być trudna, wywołując silne emocje. Warto się do niej przygotować, nastawić pozytywnie, będąc otwartym i empatycznym w stosunku do rozmówcy.
Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HR Business Partner