Offboarding - zakończenie współpracy z pracownikiem

Odejście z organizacji pracownika ma znaczący wpływ na jej funkcjonowanie, niezależnie od tego jaką pełnił funkcję. Zarządzenie procesem rozstania pomaga nie tylko zadbać o reputację firmy. Wspiera m.in. zachowanie płynności operacyjnej oraz zadbanie o budowanie długofalowych pozytywnych relacji z odchodzącą osobą. Warsztat ten jest praktycznym przewodnikiem, który pozwoli zbudować profesjonalny proces zadbania o doświadczenie pracownika.

szkolenie w formie warsztatu
certyfikat po szkoleniu

Prowadzący:

Milena Sakaguchi

Trener, Coach

Dostępne terminy:

Czas Trwania:

09:00-13:00

Formuła:

Online

690 zł netto +23% VAT

W cenie otrzymujesz:

  • dostęp do szkolenia online w czasie jego trwania (na żywo);
  • autorskie materiały szkoleniowe;
  • imienny certyfikat uczestnictwa.

Ze względu na warsztatową formę szkolenia na wydarzeniu obowiązuje limit uczestników.

Przygotuj kamerę
oraz mikrofon

Co zyskasz?

  • Zwiększysz kompetencje w zakresie zarządzania procesem offboardingu
  • Poznasz najlepsze praktyki i narzędzia do przeprowadzania wywiadów wyjściowych.
  • Nauczysz się w jaki sposób tworzyć pozytywne doświadczenia pracownika przy zakończeniu współpracy
  • Dowiesz się w jaki sposób poprawić procesy wewnętrzne w firmie, w oparciu o informację zwrotną od odchodzących pracowników.

O szkoleniu:

Offboarding to jednym z kluczowych elementów budowania zdrowej kultury w organizacji. Ma on nie tylko wpływ na reputację firmy oraz relacje z byłymi pracownikami. Przede wszystkim jest doskonałą okazją do poznania perspektywy osoby opuszczającej firmę, która może być nieocenioną dawką wiedzy o tym, co warto zmienić lub kultywować w danej organizacji.
Podczas warsztatu dowiesz się, jak stworzyć przyjazny i uporządkowany proces offboardingu, który zapewni płynne przejście pracownika, zabezpieczy interesy firmy, a także zbuduje pozytywne doświadczenie kończące współpracę. Skuteczny offboarding minimalizuje ryzyko utraty cennej wiedzy, wspiera płynność operacyjną oraz utrzymuje dobre relacje z byłymi pracownikami, którzy mogą stać się ambasadorami marki lub wrócić do firmy w przyszłości.

Program:

  1. Wprowadzenie do offboardingu.
    • Czym jest offboarding i dlaczego jest równie ważny jak onboarding?
    • Przedstawienie etapów i znaczenia profesjonalnego zakończenia współpracy.
    • Różnice między offboardingiem planowanym (np. odejście na emeryturę, zmiana kariery) a nieplanowanym (np. zwolnienia).
  2. Komunikacja w procesie offboardingu.
    • Jak i kiedy poinformować zespół o odejściu pracownika?
    • Przykłady konstruktywnej komunikacji podczas przekazywania decyzji o zakończeniu współpracy.
    • Empatyczne podejście – jak przekazywać informacje w sposób, który minimalizuje negatywne skutki dla pracownika.
  3. Przekazanie wiedzy i obowiązków.
    • Jak zadbać o transfer wiedzy i zabezpieczenie dokumentacji, danych i zasobów firmy.
    • Przekazywanie obowiązków innym pracownikom i przygotowanie zespołu na zmiany.
    • Kto powinien być zaangażowany w ten proces i jakie narzędzia mogą go wspierać?
  4. Aspekty psychologiczne offboardingu, jego wpływ na zespół i organizację.
    • Wpływ relacji z byłymi pracownikami na przyszłe rekrutacje i rekomendacje.
    • Jak zachować pozytywny kontakt z pracownikiem odchodzącym.
    • Trudne sytuacje i wyzwania związane z odejściem pracownika.
  5. Ankieta odchodzącego pracownika – informacja zwrotna oraz analiza efektywności procesu offboardingu.
    • Jak efektywnie prowadzić rozmowy końcowe, aby uzyskać wartościową informację zwrotną?
    • Szczerość i otwartość jako kluczowe elementy w rozmowie z odchodzącym pracownikiem.
    • Analiza efektywności procesu offboardingu oraz exit interview.
  6. Case study – czyli jak robią to inni (analiza I dyskusja).
  7. Globalne rozwiązania (Zalando, Netflix).
  8. Przykłady polskich firm (PZU, Grupa Pracuj, Asseco).
  9. Sesja Q&A.

Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?

  • Managerów i liderów zespołów oraz projektów.
  • Specjalistów HR odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami ludzkimi.
  • Przedsiębiorców oraz właścicieli firm, którzy chcą profesjonalnie zarządzać procesem odejścia pracowników.
  • Pracowników organizacji, które chcą poprawić swoje procesy związane z zakończeniem współpracy z pracownikami.