Czego naprawdę boją się pracownicy?
02.02.2024

Misja, wizja i strategia - 3 filary rozwoju firmy i zespołu

Gdy nie wiesz, do którego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry – Seneka Młodszy 

Słowa rzymskiego filozofa, choć mają kilka tysięcy lat, wydają się być dziś wyjątkowo aktualne. W dobie tak zróżnicowanych i dynamicznych zmian, galopującego postępu technologicznego, ciągle narastającej konkurencji, firma, która nie wie, gdzie i po co zmierza, nie ma szans utrzymać się na rynku. Dlatego już od pierwszych dni swojej działalności powinna mieć jasno wyznaczony cel i sposób, w jaki zamierza go osiągnąć. To właśnie wizja, misja i strategia firmy, czyli fundament, który wyznacza kierunki jej działania.

WIZJA 

Wizja firmy jest wyobrażeniem jej przyszłości, obrazem biznesu na horyzoncie czasu. Stanowi odzwierciedlenie ambicji i śmiałych aspiracji przedsiębiorstwa. Z jednej strony powinna być na tyle realna, żeby mogła wyznaczać kierunek działań, z drugiej strony na tyle inspirująca, żeby mobilizowała do rozwoju. Wizja jest zwerbalizowanym obrazem ideału – marzeń o tym, jak firma powinna wyglądać i funkcjonować. Stanowi wizytówkę firmy, wskazując jej rolę w branży oraz najważniejsze zasady i wartości, którymi się kieruje. Zadaniem wizji jest również motywacja pracowników i zachęcanie ich do rozwoju i twórczego poszukiwania dróg prowadzących do sukcesu.  

Wizja firmy w praktyce wygląda następująco: 

IKEA: Nasza wizja to tworzenie lepszego życia codziennego dla wielu ludzi – dla klientów, ale też dla naszych pracowników, a także osób, które pracują u naszych dostawców. Nasza wizja wykracza daleko poza wyposażenie domu. Chcemy, aby nasza działalność wywierała pozytywny wpływ na świat – od społeczności, gdzie pozyskujemy nasze materiały, po sposób, w jaki nasze produkty pomagają naszym klientom prowadzić zrównoważone życie w domu. Mówiąc o tym, co robimy i broniąc tego, w co wierzymy, możemy przyczyniać się do pozytywnych zmian w społeczeństwie. 

Wedel: Lotte Wedel jest wiodącym producentem słodyczy i przekąsek, sprzedającym innowacyjny i zyskowny asortyment, istotnie obecnym w regionie i opierającym się na silnej marce. 

Pepsico: Zostać światowym liderem w obszarze tworzenia wygodnych do spożycia produktów żywnościowych i napojów, i realizacji wyników biznesowych ze świadomością celu (winning with purpose). 

MISJA 

Misja jest kierunkiem rozwoju, do którego dąży firma w swoich działaniach. Jest zdecydowanie bardziej precyzyjna od wizji. Odpowiada na pytania: Co chcemy osiągnąć? Jaką korzyść dostarczamy naszym działaniem? Jak będziemy to robić? Prawidłowo skonstruowana misja wyznacza standardy działania, buduje wizerunek marki i pomaga ustalić strategię przedsiębiorstwa. Dzięki niej pracownicy wiedzą, jaki jest cel długoterminowy firmy, a także, w jaki sposób powinni postępować realizując swoje codzienne obowiązki. 

Misja firmy w praktyce wygląda następująco: 

Lufthansa: Naszą misją jest połączenie elastyczności i innowacji, międzynarodowych kompetencji i doświadczeń lokalnych, kompletna oferta i zmotywowany personel światowej sieci, który zawsze wyjdzie naprzeciw wymaganiom Klientów, a nawet przewyższy ich oczekiwania we wszystkich aspektach podróży zarówno służbowych jak i wakacyjnych. 

Wedel: Zmieniamy się nieustannie, by budzić radość w nas i w naszych klientach. 

Samsung: Firma Samsung kieruje się prostą filozofią biznesową: wykorzystać możliwości swoich pracowników oraz technologii do tworzenia produktów i usług najwyższej jakości, które wniosą pozytywne zmiany dla globalnego społeczeństwa.  

Misja i wizja firmy uzupełniają się wzajemnie, stanowiąc całość, na której opiera się kultura organizacyjna przedsiębiorstwa.  

STRATEGIA

Strategia wynika z wizji i misji, rozwijając i konkretyzując działania, jakie zostaną podjęte, aby zrealizować priorytety firmy. Powinna być precyzyjna i jasno określać długoterminowe cele przedsiębiorstwa oraz sposoby ich realizacji. Prawidłowo skonstruowana charakteryzuje się nie tylko ciągłością i systematycznością wykonywanych zadań, ale również dynamiką i elastycznością pozwalającą dostosowywać ją do zmian, które mogą nastąpić w przyszłości. W przeciwieństwie do wizji i misji jest osadzona w czasie – często 3,5 lub 10 letnim. 

WIZJA, MISJA I STRATEGIA W ZESPOLE 

Choć wizja, misja i strategia są najczęściej kojarzone z funkcjonowaniem całego przedsiębiorstwa, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić je na poziomie zespołów pracowniczych. Określenie kluczowych elementów działania jednostki jest pomocne w zarządzaniu, realizacji celów, skoncentrowaniu na priorytetach i określaniu kierunków rozwoju. Wpływa na motywację pracowników, ich kreatywność i innowacyjność. Wprowadza również ład i porządek, ponieważ każdy pracownik wie co, po co i jak ma robić. Należy jednak pamiętać, aby wizja, misja i strategia zespołu była spójna z wizją, misją i strategią całej organizacji.     

 

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.