
Jak poprowadzić zespół do zwycięstwa? Model przywództwa wg Lombardiego – cz.2
W poprzedniej części JAK POPROWADZIĆ ZESPÓŁ DO ZWYCIĘSTWA? MODEL PRZYWÓDZTWA WG LOMBARDIEGO – CZ.2 omówiłam 13 z 26 Reguł Lombardiego, czyli zasad, które w swojej pracy stosował Vince Lombardi, główny trener drużyny NFL Green Bay Packers. Przeszedł on do historii jako jeden z najlepszych trenerów i liderów futbolu amerykańskiego. Pod jego przywództwem zawodnicy osiągnęli spektakularny sukces – z samego dna ligi podnieśli się na szczyt rankingu, stając się jedną z najlepszych drużyn w historii. Ukoronowaniem tej przemiany było zdobycie 5 tytułów mistrzowskich NFL, w tym wygranie 2 pierwszych Super Bowl.
Zasady, którymi kierował się Lombardii podczas pracy z Green Bay Packers charakteryzowały się skutecznością, prostotą i uniwersalnością, stąd na przestrzeni lat przeniknęły do innych dziedzin życia i biznesu. Do dziś stanowią inspirację dla managerów, pokazując jak konsekwentnie i odpowiedzialnie zarządzać zespołami.
Reguły Lombardiego:
14. Zachowaj dystans.
Musimy mieć świadomość i akceptować fakt, że pozycja przywódcy wiąże się z samotnością. Dystans między managerem, a jego pracownikami jest potrzebny, aby zachować autorytet i obiektywność w podejmowaniu decyzji biznesowych.
15. Pomóż ludziom uwierzyć w samych siebie.
Zarówno wiara w siebie, jak i jej brak, jest zaraźliwy. Powinniśmy niezachwianie wierzyć w to, że odniesiemy sukces i dbać o to, aby nasi pracownicy również w to uwierzyli.
16. Przekaż ludziom entuzjazm dla misji.
Misja to odpowiedź na pytanie, po co i dla kogo istnieje zespół, a także jakie są jego wartości i cele. Określenie misji, z którą identyfikują się wszyscy w zespole, sprawia że każdy z pracowników jest zaangażowany i czuje się współodpowiedzialny za osiągane rezultaty.
17. Musisz być kompetentny w pracy.
Chcąc osiągnąć managerski sukces musimy dogłębnie znać biznes, którym zarządzamy. Kompetencje to suma naszej wiedzy, umiejętności i doświadczenia w danej dziedzinie, dlatego powinniśmy nieustannie dbać o swój zawodowy rozwój.
18. Żądaj samodzielności.
Micromanagement nie jest dobrą strategią zarządzania i w dłuższej perspektywie prowadzi do porażki. Brak decyzyjności rodzi bezradność, niszczy motywację i zaangażowanie oraz obniża morale. Wymagajmy samodzielności od swoich pracowników i oczekujmy ich od swoich przełożonych.
19. Okazuj szacunek autorytetom.
Jak mówi znane powiedzenie – przykład idzie z góry, więc jeżeli oczekujemy szacunku od swoich pracowników, sami musimy szanować swoich przełożonych.
20. Nie reaguj jak automat.
Najlepszą nauką jest doświadczenie, ale tylko wtedy gdy potrafimy wyciągać wnioski ze swoich działań i uczyć się na błędach. Nie powinniśmy jednak opierać się wyłącznie na wiedzy z przeszłości – przyszłość pisze dla nas nowe scenariusze, w których znane nam rozwiązania mogą być nieskuteczne. Analizujmy przeszłość ale podejmujmy działania tu i teraz.
21. Wprowadzaj zmiany upraszczające.
Lider, który nie wprowadza innowacji, w pewnym momencie poniesie porażkę, ponieważ zmiany są nieodzownym elementem zarządzania biznesem. Nie powinno się jednak wprowadzać zmian, dla samego ich wprowadzenia. Innowacje muszą mieć na celu uproszczenie funkcjonujących procesów.
22. Sięgaj wciąż wyżej.
Powinniśmy nieustannie dążyć do doskonałości i zachęcać pracowników do zdobywania nieosiągalnych celów. Zachęcanie ludzi do przekraczania granic przynosi niewiarygodne rezultaty.
23. Różnicuj sposoby motywowania.
Nawet najbardziej zgrany zespół jest zbiorem wielu różnych indywidualności, z których każda wymaga innego podejścia. Musimy znać każdego pracownika, wiedzieć co go inspiruje do działania i jaką presję jest w stanie udźwignąć, aby skutecznie motywować go do coraz lepszej pracy.
24. Motywuj stopniowo.
Duży sukces składa się z wielu małych sukcesów. Powinniśmy doceniać małe zwycięstwa zespołu, a nie czekać na realizację wielkiej wizji. Zbyt wysoko postawiona poprzeczka demotywuje pracowników – zdecydowanie lepiej stopniowo podnosić ją do góry.
25. Zapewnij solidne podstawy.
Podstawy, czyli kompetencje niezbędne do wykonania danego działania są konieczne, aby zespół osiągał cele. Musimy zadbać o to, aby pracownicy je posiadali, a następnie wymagać, aby nieustannie je „trenowali”. Trening czyni mistrza.
26. Liczy się tylko zwycięstwo.
W ostatecznym rachunku managera ocenia się po wynikach.