Agile kompetencją managera przyszłości - dlaczego warto być zwinnym liderem
10.07.2023

Agile kompetencją managera przyszłości - dlaczego warto być zwinnym liderem

Gdybym miała określić jedną – najważniejszą według mnie – kompetencję, która charakteryzuje współczesnego managera powiedziałabym: Agile (zwinność). Ale zaraz… przecież Agile to pojęcie ze świata IT, odnoszące się do zarządzania projektami i tworzenia oprogramowania – skąd więc pomysł, aby mówić o nim w odniesieniu do kompetencji managerskich? Jak manager zarządzający zespołem w administracji publicznej, firmie produkcyjnej, usługach lub …. (tu wstaw dowolną branżę) może być Agile?  

To prawda. Agile zostało wymyślone przez branżę IT, jako odpowiedź na zmiany, które wywołał dynamiczny rozwój technologii cyfrowych. Tradycyjne podejście do projektowania i wdrażania produktów IT przesłało być opłacalne i konkurencyjne, stąd w 2001 roku, w ośrodku wypoczynkowym Snowbird w USA, spotkało się 17 osób, które na co dzień zajmowały się wytwarzaniem oprogramowania. W wyniku rozmów, które prowadzili między sobą, powstał Manifest Zwinnego Wytwarzania Oprogramowania, który w 4 krótkich zdaniach definiuje nowy model projektowania rozwiązań IT: 

  • Przekładaj ludzi i interakcje ponad procesy i narzędzia. 
  • Przedkładaj działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację.  
  • Przedkładaj współpracę z klientem ponad formalne ustalenia. 
  • Przedkładaj reagowanie na zmiany ponad podążaniem za planem.  

Zasady opisane w Manifeście są na tyle skuteczne i uniwersalne, że z powodzeniem zaczęły być implementowane do innych gałęzi biznesu. Obecnie mówimy o zwinnym marketingu, zwinnej sprzedaży, czy też zwinnych procesach rekrutacyjnych. Także o zwinnym zarządzaniu. A więc, jaki jest zwinny manager? 

Przedkłada ludzi i interakcje ponad procesy i narzędzia

Zwinny manager wie, że jego sukces zależy od ludzi. Stawia na piedestale dobrostan swoich pracowników – stwarza najlepsze warunki pracy, dba o rozwój i dobre samopoczucie. Tworzy bezpieczne środowisko, inspiruje i motywuje do pracy nad ciągłym doskonaleniem. Wie jak ważne są interakcje, stąd przedkłada rozmowy z ludźmi ponad tabelki i raporty. Jest świadomy, że jego zespół jest elementem większej całości, dlatego chętnie współpracuje z innymi działami w firmie, z klientami i z otoczeniem biznesowym.  

Przedkłada działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację

Zwinny manager dąży do upraszczania procesów. Swoje działania kieruje w stronę minimalizacji zbędnej biurokracji, nieproduktywnych spotkań, czy sformalizowanej komunikacji. Nadrzędnym celem jest efektywność zespołu – lecz nie ta, oparta na przeciążeniu obowiązkami swoich ludzi. To dążenie do optymalizacji pracy, prowadzące do zachowania wysokiej jakości, przy jednoczesnej eliminacji zbędnych działań. 

Przedkłada współpracę z klientem ponad formalne ustalenia

Zwinny manager wie, że zadania i cele mogą ulec modyfikacji w trakcie ich realizacji. Dlatego ściśle współpracuje z otoczeniem – swoimi przełożonymi, klientami, współpracownikami. Informuje o postępach prac, jest otwarty na feedback, aktywnie poszukuje informacji zwrotnych. Chce mieć pewność, że praca jego zespołu odpowiada aktualnym potrzebom biznesowym. 

Przedkłada reagowanie na zmiany ponad podążaniem za planem

Zwinny manager zawsze trzyma rękę na pulsie. Ma świadomość, że stoi przed nim szereg wyzwań (zdecydowanie więcej niż 30-40 lat temu), a szybkość i skuteczność podejmowanych przez niego działań jest miarą sukcesu. Dynamika zmian jest ogromna, a przewagę zyskuje ten, kto szybciej się w nich odnajdzie. 

Jednym słowem – jest Agile

Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą

Zobacz wydarzenia z podobnej tematyki

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim ze znajomymi.