
ABC ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI - METODYKA SCRUM. WARTOŚCI, ROLE, ARTEFAKTY
Scrum to jedna z najbardziej popularnych zwinnych metodyk. Ewoluowała z potrzeb opracowania nowego podejścia w dziedzinie zarządzania projektami w latach 90. XX wieku, dzięki wizjonerskim pracom Jeffa Sutherlanda i Kena Schwabera, którzy czerpali inspiracje z różnych źródeł, w tym z teorii zarządzania, nauki o organizacjach, czy praktyk zespołów sportowych. Sutherland i Schwaber po raz pierwszy zaprezentowali Scruma na konferencji „OOPSLA”1 w 1993 roku (prawie dekadę przed powstaniem słynnego Manifestu Agile). W kolejnych latach Scrum zyskiwał na popularności i był coraz częściej wykorzystywany w projektach technologicznych, a Sutherland i Schwaber kontynuowali prace nad jego udoskonalaniem – w tym nad opracowaniem zasad i ram jego stosowania. W efekcie w 2010 roku wydano pierwszą wersję Scrum Guide, dokumentu opisującego zasady i praktyki Scrum. Obecnie Scrum jest jedną z najczęściej stosowanych zwinnych metodyk w różnych branżach, nie tylko w IT, ale także w marketingu, produkcji i zarządzaniu projektami w ogóle.
Scrum koncentruje się na dostarczaniu wartościowych rezultatów w krótkich, iteracyjnych okresach, zwanych sprintami. Sprint jest podstawowym cyklem pracy i trwa zazwyczaj od 1 do 4 tygodni. Każdy sprint kończy się dostarczeniem działającego produktu lub jego części, gotowego do oceny przez interesariuszy.
Sprint składa się z kilku następujących po sobie etapów:
- Planowanie sprintu i wybór priorytetów – na początku każdego sprintu zespół i Product Owner wspólnie wybierają najważniejsze zadania do realizacji z backlogu produktu.
- Realizacja sprintu – zespół deweloperski samodzielnie zarządza pracą w trakcie sprintu. Zajmuje się rozwiązywaniem problemów, kodowaniem, testowaniem oraz integrowaniem nowej funkcjonalności, dążąc do osiągnięcia celu sprintu. Ważnym elementem realizacji sprintu jest tzw. Daily Scrum, czyli codzienne 15-minutowe spotkania wszystkich członków zespołu, podczas których pracownicy omawiają, co udało im się zrealizować poprzedniego dnia, nad czym będą dziś pracować i czy napotkali jakieś problemy, które mogą negatywnie wpłynąć na realizację sprintu.
- Przegląd sprintu – po zakończeniu sprintu odbywa się przegląd, na którym zespół prezentuje ukończone prace i uzyskuje informację zwrotną od klienta lub interesariuszy.
- Retrospektywa sprintu – spotkanie scrumowego zespołu, mające na celu przeanalizowanie pracy w zakończonym sprincie – ocenia się, co zadziałało dobrze, co można poprawić oraz wprowadza zmiany w procesach pracy, w celu ciągłego doskonalenia.
W scrumowych zespołach wyróżniamy 3 główne role:
- Product Ownera, który reprezentuje interesy klienta, zarządza backlogiem produktu i decyduje, które funkcje są priorytetowe.
- Scrum Mastera, który odpowiada za wspieranie zespołu w realizacji zasad Scrum, usuwa przeszkody i dba o płynność procesów.
- Zespół deweloperski, który odpowiada za realizację zadań i dostarczanie wyników na koniec każdego sprintu. Zespół jest samoorganizujący i multidyscyplinarny.
Nie sposób mówić o Scrumie, nie wspominając o scrumowych artefaktach, czyli:
- Backlogu produktu, tj. liście wszystkich funkcji, usprawnień, poprawek błędów i innych prac, które muszą być wykonane w ramach projektu. Backlog jest sukcesywnie rozwijany i aktualizowany przez Product Ownera.
- Backlogu Sprintu, tj. zestawie zadań wybranych z Backlogu produktu, do realizacji w danym sprincie.
- Przyroście tj. sumie wszystkich zakończonych funkcji i zadań na koniec sprintu. Każdy przyrost jest działającą, wartościową częścią produktu, która może zostać udostępniona użytkownikom.
Najważniejszymi zaletami stosowania metodyki Scrum są elastyczność, umożliwiająca szybkie reagowania na zmiany i priorytetyzowanie nowych wymagań, regularne dostarczanie wartości, zwiększające satysfakcję klientów oraz ciągłe doskonalenie, prowadzące do wyższej efektywności i jakości realizowanych projektów.