Rozpocznij nową pracę z zamiarem kreowania nowej historii
Obecnie doświadczamy okresu, w którym następuje sporo zmian, zawirowań na rynku pracy, spowolnienia biznesów, grupowych zwolnień itp. To wszystko i wiele innych spraw na pewno na nas oddziałuje. Powstają lęki, obawy, czarne scenariusze, niepewność. Zmiana pracy to wyzwanie, ryzyko, ale także szansa na poprawę swojej sytuacji ekonomicznej i zawodowej, poznanie nowych ludzi. Warto się do niej dobrze przygotować, aby rozpocząć nowy rozdział z czystą głową, gotową na wyzwania i kreowanie innej rzeczywistości.
Gratulacje z powodu zdobycia nowej pracy!
I co teraz?
Co jest dla nas najważniejsze w momencie rozpoczynania nowej pracy?
Przede wszystkim — stworzenie dobrego pierwszego wrażenia. Zaprezentujmy swoje umiejętności i cechy charakteru z pozytywnej strony. Możemy sobie tym pomóc w adaptacji do nowego środowiska oraz w rozwoju kariery.
Poza tym warto zwrócić uwagę na również na:
- Pozytywna postawa, czyli entuzjazm i zainteresowanie podczas pierwszych dni w pracy może pomóc w budowaniu dobrego wrażenia. To się opłaca!
- Uczciwość i prawdomówność od samego początku może zbudować zaufanie z nowymi współpracownikami i przełożonym.
- Skrupulatność i dokładność w wykonywaniu swoich obowiązków pomaga w pokazywaniu, że jesteśmy profesjonalni i zależy nam na dobrej jakości wykonywanej pracy.
- Chęć do nauki i doskonalenia swoich umiejętności — zawsze cenna postawa, nie tylko na początku zatrudnienia.
- Otwartość na nowe doświadczenia i pomysły może pomóc w zintegrowaniu się w nowym środowisku.
- Komunikacja tzn. uważne słuchanie, zadawanie pytań i udzielanie jasnych odpowiedzi.
Jak się przygotować do rozpoczęcia nowej pracy?
Czy chodzi o 1 dzień pracy, czy o kolejne dni — warto się do nich przygotować w aspekcie mentalnym, fizycznym i organizacyjnym. Zwiększy to na pewno nasze szanse na pozytywny odbiór nas samych i naszej pracy oraz zmniejszy stres związany z wejściem w nowe nieznane środowisko.
- Przed pierwszym dniem pracy, warto przeczytać wszystkie dostępne informacje o firmie, w której będziemy pracować (jeśli do tej pory tego nie zrobiliśmy podczas rekrutacji). Znajomość historii, misji, produktów i usług może pomóc nam zrozumieć, jak nasze obowiązki wpisują się w strategię firmy.
- Następnie zapoznajmy się ze swoimi zadaniami i wymagania roli, którą obejmujemy. Od bezpośredniego przełożonego dowiedzmy się, czego oczekuje, jaką współpracę preferuje, jakie są nasze przyszłe zadania, cele i priorytety.
- Dokładnie przeczytajmy dokumenty firmowe tj. umowa o pracę, regulamin pracy oraz polityka firmy. Sprawdźmy, jakie dokumenty musimy dostarczyć w pierwszym dniu zatrudnienia.
- Odpowiednie ubranie. Upewnijmy się, że znamy dress code obowiązujący w firmie i ubierzmy się stosownie. Jeśli brak dress codu to także warto o tym wiedzieć (pamiętamy z poprzedniego akapitu, że pierwsze wrażenie jest ważne). Bądźmy sobą, jednak pamiętajmy także o dostosowaniu się do zasad firmowych.
- Sprawdźmy, czy posiadamy wszystkie niezbędne narzędzia pracy i dostępy do programów i aplikacji firmowych, które będą nam potrzebne do realizacji zadań i komunikacji z zespołem (komputer, karta dostępu do biura, telefon służbowy itp.).
- Przeanalizujmy dojazdy do miejsca pracy. Sprawdźmy najlepszą trasę, czas dojazdu i opcje, jakie mamy do wyboru w zakresie dotarcia do siedziby firmy. Dowiedzmy się również, jakie są w tym temacie zasady przyjęte w firmie.
- Odpocznijmy przed pierwszym dniem. Ostatni punkt, ale nie mniej ważny, to zrelaksowanie się przed rozpoczęciem nowego wyzwania, aby mieć dobrą kondycję fizyczną i emocjonalną.
Bądźmy przygotowani!
Jak dotychczasowe doświadczenia wpływają na nową pracę?
Wcześniejsze doświadczenia zawodowe pracownika mają duży wpływ na nową pracę, ponieważ pozwalają na wykorzystanie zdobytej wcześniej wiedzy, umiejętności i kompetencji w nowym środowisku oraz sposobu adaptacji i zachowania się w nowym środowisku. Jednak jeśli posiadamy w swoim dorobku zawodowym także negatywne doświadczenia, one również mogą kierować naszym postępowaniem i to już nie musi być odpowiednia strategia. Rozważmy kwestię wpływu doświadczeń na nasze zachowania w nowym miejscu w 2 perspektywach — najpierw pozytywnej:
- Skracamy czas adaptacji, gdyż doświadczony pracownik może szybciej dostosować się do nowego środowiska pracy i zrozumieć, jakie są wymagania i oczekiwania wobec niego.
- Zwiększamy skuteczność pracy. Doświadczony pracownik szybciej i skuteczniej wykona swoje zadania, ponieważ wie, jak radzić sobie w podobnych sytuacjach.
- Podnosimy jakość realizowanych zadań. Pracownik wie, jakie są najlepsze praktyki i rozwiązania na bardziej skuteczną pracę w danym obszarze oraz gdzie i jak szukać optymalizacji.
- Mamy możliwość dzielenia się wiedzą z innymi członkami zespołu, co może przyczynić się do podniesienia jakości pracy całego zespołu.
A wpływ negatywny? Oto niektóre z możliwych scenariuszy:
- Nadmierna pewność siebie — jeśli pracownik posiada duże doświadczenie w swojej dziedzinie, może to skłonić go do nadmiernej pewności siebie. W konsekwencji może także przerodzić się w ignorowanie pomysłów innych osób.
- Trudności z adaptacją — jeśli pracownik miał dużą autonomię w poprzedniej pracy, może mu być trudno zaadaptować się do nowych zasad i procedur w innym miejscu, tym bardziej jeśli w obecnej sytuacji nie ma już tak dużej swobody.
- Brak elastyczności — jeśli pracownik był przyzwyczajony do konkretnej roli lub zadania, może mu być trudno dostosować się do nowych wymagań lub zmiany w zakresie obowiązków.
- Niska motywacja — jeśli pracownik ma negatywne doświadczenia z poprzedniej pracy, może to wpłynąć na jego motywację w nowym miejscu, co prowadzi do braku zaangażowania i słabych wyników.
- Negatywne nawyki — jeśli pracownik wykształcił w poprzedniej pracy negatywne nawyki lub przyzwyczajenia, takie jak przeciąganie zadań, przedłużanie terminów realizacji itp. może to wpłynąć na jego niską wydajność w nowym miejscu pracy i nieprzychylne postrzeganie jakości pracy (lub zachowania typu narzekanie, podejrzliwość, plotkowanie, itp.).
Poznanie i przyzwyczajenie się do nowej firmy wymaga czasu i nie ma tutaj drogi na skróty. Ważne jest to, aby przebyć tę drogę, uwzględniając zasady panujące w danej organizacji, a nie wnosić negatywnych doświadczeń z byłej firmy. Choć takie sytuacje z przeszłości z pewnością wyczulą nas na niepoprawne zachowania w pracy w nowym miejscu. Co z jednej strony uchroni nas przed nimi, ale z drugiej powinniśmy być otwarci na nowe i ufać, że tym razem wszystko ułoży się w przychylny nam sposób (tym bardziej że na większość spraw mamy realny wpływ).
Powodzenia!
Autor artykułu: Marta Woszczyńska – HR Business Partner