Dekalog Managera: buduj zaufanie
Na tym świecie nie ma nic równie trudnego do zdobycia i równie łatwego do stracenia jak zaufanie – Haruki Murakami
Budowanie zaufania, to kolejna uniwersalna wartość, której poświęcam jeden z odcinków „Dekalogu managera”. Możesz pomyśleć – temat jest oczywisty i powszechnie zanany, po co więc znowu o nim mówić? Nie lepiej napisać o organizacji pracy zespołu, funkcjonowaniu w konkurencyjnym środowisku biznesowym lub sposobach na realizację wszystkich zadań w terminach? Oczywiście masz rację – każde z tych zagadnień jest ważne. Ale to skupienie na tematach „ważnych i pilnych”, wg moich wieloletnich obserwacji pracy managerów na różnych szczeblach organizacji, często jest przyczyną utraty uniwersalnej wartości – zaufania pracowników, będącego fundamentem budującym managerski autorytet.
Czym jest zaufanie wobec drugiego człowieka? Większość ludzi bez problemu odpowie na to pytanie – to przekonanie i wiara, że osoba jest szczera i uczciwa, a jej postępowanie wobec nas i otoczenia charakteryzuje etyka i troska o wspólne dobro. Kolejny raz podkreślę – zaufanie jest wartością uniwersalną, istotną zarówno w życiu osobistym, relacjach ogólnospołecznych, jak i w środowisku biznesowym.
Jeżeli jesteś managerem i zarządzasz pracownikami, na pewno zależy ci na ich skuteczności i zaangażowaniu w pracę. W końcu twoim podstawowym zadaniem jest, kolokwialnie mówiąc „dowożenie wyników” zespołu. Istnieje wiele dróg prowadzących do tego celu – można wdrożyć system precyzyjnej kontroli, rankingi efektywności, programy naprawcze dla najsłabszych pracowników. Można też stworzyć środowisko pracy, w którym pracownicy będą sami będą dbać o rezultaty swojej pracy, podnoszenie efektywności i poszukiwanie nowych rozwiązań. Jeżeli wybierzesz tę drogę, chcę abyś wiedział, że do osiągnięcia sukcesu niezbędne jest zbudowanie wzajemnego zaufania – twojego do zespołu i zespołu do ciebie.
Jakość relacji między managerem a pracownikami jest jednym z wyznaczników sukcesu zespołu
Obdarzenie zaufaniem buduje atmosferę bezpieczeństwa, w której ludzie nie czują obawy przed zadawaniem pytań, przyznaniem się do niewiedzy czy popełnianiem błędów podczas poszukiwania nowych rozwiązań. Chętnie dzielą się swoim doświadczeniem z innymi, bez obawy, że obróci się to przeciwko nim. Nie unikają przejęcia odpowiedzialności i decyzyjności, wiedząc że podejmowanie nowych wyzwań prowadzi do podniesienia ich kompetencji i rozwoju zawodowego.
Zaufanie jest jednym z filarów empowermentu
Czyli koncepcji zarządzania, prowadzącej do wzmocnienia i usamodzielnienia pracowników. Wg Kena Blancharda empowerment jest procesem wyzwalania siły drzemiącej w pracownikach – ich wiedzy, umiejętności, doświadczenia i motywacji oraz ukierunkowanie tych mocy na osiąganie wyników. Istotą tej koncepcji jest skupienie się na działaniach zwiększających zaangażowanie pracowników – zauważaniu i docenianiu ich kwalifikacji, zwiększaniu ich odpowiedzialności i decyzyjności, budowaniu atmosfery zachęcającej do przekraczania granic i poszukiwania nowych możliwości.
Idea empowermentu jest coraz częściej podnoszonym tematem w dyskusji o przyszłości zarządzania kapitałem ludzkim w organizacjach. Nic w tym dziwnego – korzyści płynących z wdrożenia jej w przedsiębiorstwach jest wiele. Zaangażowani, szczęśliwi i lojalni pracownicy stanowią o sukcesie firmy i budują jej przewagę na konkurencyjnym, zmiennym rynku. A to jedno z kluczowych wyzwań współczesnego biznesu.
Autor artykułu: Aneta Skowyra-Mazur – Trener Biznesu, Konsultant DISC, praktyk sprzedaży i zarządzania sprzedażą